Varmepumpeleverandør sponser gulljakta
Viessmann elsker vintersport.
Snart er Norge ferdig med to uker med skjermen full av Viessmann-logoer. Mange nordmenn kjenner navnet uten å vite hva Viessmann produserer – men kjennskapen kommer seg.– Merkekjennskapen er høy, men utfordringen er at forbrukerne ikke vet hva Viessmann faktisk driver med i Norge, innrømmer Fredrik P. Høienholm. Han er administrerende direktør for Viessmann Refrigeration Systems i Norge. Tidligere var det finskeid og het Norpe, men navnebyttet etter at Viessmann overtok, har slått positivt ut, mener han.
Linselus
Hvis du i det hele tatt har sett på vintersport de siste årene, har du ikke kunnet unngå å få med deg logoen. Langs løyper og bakker, på startnumre og i fokus for kamera. Som da Simon Ammann kolliderte med reklameskiltet og ble stående med hele skiltet i nevene i hoppukerennet i Innsbruck i fjor. Og ikke å forglemme sendingene fra Seefeld-VM.– Jeg har fått spørsmål fra folk som tror vi selger skiskyttergevær og annet sportsutstyr. Men koblingen blir tydeligere for flere og flere. Hvert år selger vi tusenvis av kjøledisker til norske kiosker, bensinstasjoner og dagligvarebutikker. Det er steder hvor alle nordmenn ferdes, og her er logoen ganske synlig, peker Høienholm på.
Varmepumper
I Norge er Viessmann små på varmtvannsberedere og varmepumper. I Tyskland, derimot, er konsernet markedsleder på varmepumper.– Sponsingen som har pågått siden 1993, er en viktig årsak til at merkenavnet er så velkjent. Salget skjer direkte til forbrukere og til VVS-installatører, sier den norske direktøren.
Vinterklimavennlig
I år har fjerde generasjon, Maximillian Viessmann, overtatt ledelsen i familiekonsernet. Han brenner for miljøet. For en varmepumpeleverandør er det naturlig å koble klimavennlige produkter sammen med vintersport som trues av klimaendringer. Det siste resultatet er kampanjen «#Winterfans».– Vi må ta grep alle sammen hvis barna våre skal få oppleve vinter og muligheten for skisport på samme måte som vi kan i dag, sier Høienholm.Foreløpig har mer enn 5000 personer – utøvere, støtteapparat og sponsorer – skrevet under på Winterfans-manifestet. Samtidig har de levert sin egen tiltaksplan for å bidra til å begrense klimaendringene. Her forteller de hvordan de for eksempel skal spise mindre kjøtt eller bruke mindre plastprodukter
Ottesen og Huddersfield
Viessmann sponser også en lang rekke vintersportsutøvere. Én av dem er norsk: Kombinerttrener Lasse Ottesen. Dessuten støttes motorsportutøvere i Formel E og Huddersfield Town i engelsk fotball.– Dette handler om sosialt engasjement. Vi tror idrett er viktig, og vi tror gode idrettsprestasjoner har mye til felles med de gode produktene våre, sier Fredrik P. Høienholm.