Mer å gjøre etter VVS Norden
Hektiske dager for Rørkjøp og VVS Eksperten.
VVS Norden vil ha femårsavtaler og er mest opptatt av å prioritere de leverandørene som vil være med og tenke nytt. Etter at de forlovet seg, har bedriftene i Rørkjøp og VVS Eksperten fått mer å gjøre.De kjøper varer for over 1,7 milliarder kroner og har en omsetning på fem milliarder.– Vi er den største innkjøpsaktøren i vår bransje akkurat nå, konstaterer Frank Olsen.Sjefen i Rørkjøp er styreleder i nye VVS Norden, mens VVS Ekspertens sjef Jan Vang er administrerende direktør også i samarbeidsselskapet.– Pågangen er ekstra stor nå i begge kjeder. Tallene kommer ikke til å bli mindre, sier han.
Ikke pisk
VVS Norden møter en hverdag der rørleggere kan gå til konkurrentene og kjøpe produktene billigere, selv med moms, enn de kan gjøre gjennom dagens kanaler i Rørkjøp og VVS Eksperten. Budskapet fra Jan Vang var klart da innkjøpsselskapet møtte leverandørene sine til lunsj før forhandlingene begynte:– Det har vi tenkt å gjøre noe med, i samarbeid med dere!De bedyrer at de ikke har tenkt å bruke pisk for å presse ned innkjøpsprisene. I stedet snakker de om smart samarbeid.– Kan innkjøpet bli mer rasjonelt via dialog? Hva med logistikk og arbeidsflyt? Digitalisering av arbeidsprosesser? spør Frank Olsen.
– Andre er flinkere
– Andre er flinkere oss til markedsføring og salg. Når vi som bransje lar det skje at Megaflis i løpet av få år er «top of mind» foran baderomskjedene, så er det dritt, men skal vi sitte og se på det? utfordrer han.Olsen advarer mot en fremtid der de beste blir borte. Hvor mange gidder å utdanne seg til rørleggere hvis de bare skal bli montører og miste rådgiverfunksjonen? Nå håper han at VVS Norden og leverandørene i fellesskap har den pondusen som skal til for å endre utviklingen.
Femårsavtaler
Nå har Rørkjøp og VVS Eksperten en allianseavtale som varer fem år, med mulighet til å forlenge i fem til, der de forplikter seg til å kjøpe inn alle varene i fellesskap. Den samme avtaleperioden ønsker de seg med leverandørene sine.– Utgangspunktet er en fem års langsiktig samarbeidsavtale. Men vi kan også inngå ettårsavtaler ved usikkerhet mellom partene, eller ingen avtale, sier Jan Vang.De to kjedene skal drives videre hver for seg, på samme måte som i dag. VVS Norden-varemerket skal ikke ut mot forbruker. Men sjefene ser for seg at det kan være aktuelt å lete etter flere ting å samarbeide om. Kurs og kjedesamlinger, for eksempel.På grossistsiden vil VVS Norden har konkurranse og ikke velge bare én. De første avtalene er allerede på plass.
Rørleggerne
– Pri én er at alle rørleggerne våre i begge kjedene må kunne møte konkurrentene der ute fra dag til dag. Det er derfor vi er til. De som ikke vil forandre noe, vil på lang sikt være taperne. De som bretter opp ermene og gjør et stykke arbeid sammen med oss, vil være vinnerne, sier Frank Olsen.– Vi kan ikke tvinge noen av leverandørene til å være med på ting de ikke har lyst til å være med på. Men det er klart vi vil prioritere de aktørene som ønsker å tenke nytt og samarbeide med oss.Og navnet? Forteller det om ambisjoner utenfor Norge?– Det er to–tre svar på det. Men ja, hvorfor ikke? Det må være lov å være såpass modige. Vi begrenser oss ikke til Norge hvis vi ikke må, sier Jan Vang og Frank Olsen.