ROMVENTILATOR: Ventilatoren som gir bedre inneklima på ett enkelt rom er blitt et populært produkt, blant annet på hjemmekontoret, forteller Jon Dehli (innfelt).
ROMVENTILATOR: Ventilatoren som gir bedre inneklima på ett enkelt rom er blitt et populært produkt, blant annet på hjemmekontoret, forteller Jon Dehli (innfelt).

Satte salgsrekord under koronakrisen

2020 var året da hjemmekontoristene oppdaget at de trenger bedre inneklima. – Det er helt tydelig at folk har omdisponert budsjettene sine til å pusse opp, sier markedssjef Jon Dehli i Flexit.

Published

– Vi har opplevd bra etterspørsel, sier Dehli etter et år der usikkerheten har vært stor og svingningene enda større. Men det gikk bra til slutt for inneklimaeksperten med avdelinger på begge sider av svenskegrensen:

Salgsrekord

– Vi har opplevd bra etterspørsel. Vi har merket at folk har sittet på hjemmekontor, og det er helt tydelig at de har omdisponert budsjettene sine til å pusse opp. Vi har hatt bra etterspørsel gjennom byggevarehandel, og det har typisk vært oppussingsprosjekter i hjemmene, forteller han.

Flexit har sin egen forbrukertelefon, og der har det vært en markant økning i trafikken det siste året. Også salget har gått bra, ifølge Jon Dehli.
Tallene for hele året mener han at det er for tidlig å gå ut med. Men i oktober satte selskapet omsetningsrekord og solgte for mer på en måned enn det gjorde på et helt år da Pål Martinsen overtok som eier i 1994.

Mer til rehabilitering

Rot-markedet er blitt viktigere i år. Folk har vært mer hjemme og blitt mer oppmerksomme på hva de trenger å rehabilitere, pusse opp og bygge på, og de har også hatt feriepenger som de uansett ikke kunne bruke på utenlandstur.

– Vi har også kommet med en romventilator for rot-markedet, sier han. Den er ikke minst et godt alternativ for den som skal pusse opp ett enkelt rom, for eksempel hjemmekontoret.

– Den gjenvinner varme, fjerner forurenset luft, filtrerer og tilfører frist luft fra ett rom, forklarer han.
– Et typisk rehabiliteringsprodukt som også passer bra på hjemmekontoret.

På produktfronten forteller Dehli også om bra omsetning på de nye aggregatene for himlingsmontering.
– Spesielt i leiligheter, sier han. Det er da også boligene som er det viktigste markedet for Flexit.

Holdt åpent

– Prosjektmarkedet opplevde vi – som vel mange andre – at var veldig urolig til å begynne med da koronakrisen kom. Så har det vært veldig lite problemer og avbestillinger. Butikkene har vært åpne, byggeplassene holdt åpent og bransjen har klart å holde det i gang, oppsummerer markedssjefen.

I 2021 har Flexit planer om å oppgradere en aggregatserie for næringsbygg, og så kommer det produktnyheter etter hvert. Men Dehli peker på at det alle har lært dette året, er at det er nødvendig å følge med og omstille i større tempo enn før. Alt fra digitalisering til valutaproblemer gjør at det er viktig å kunne snu seg fort.

Unngikk smitte

Flexit holder til i Ørje, med fabrikk i Töcksfors bare halvannen mil unna. Grensekryssingene har gått bra:

– Heldigvis har vi klart oss uten noe koronasmitte i bedriften. Vi har folk som passerer grensen og jobber her og hele testregimet å forholde oss til, men det har gått bra. Ellers har det jo vært hjemmekontor på dem som kan jobbe hjemme, og det har fungert greit, fastslår Jon Dehli.

Powered by Labrador CMS