INNOVASJONSLAB: ISS i Zürich har sitt eget innovasjonssenter for å teste bedre løsninger for å forvalte og drifte bygninger.

BYGGDRIFT

Teller dobesøk for å styre kontorvask

ZÜRICH: De teller dobesøkene for å finne ut når kontorene må vaskes, og de tar imot alle slags servicebestillinger fra én enkelt, programmerbar knapp. ISS vil styre byggene sine smartere.

Publisert

Fra inneklima til fremmøte og renhold. Her skal tingenes internett og moderne eiendomsteknologi – proptech – testes ut for alt det er verdt. Det sveitsiske ISS-hovedkvarteret i Zürich har sitt eget innovasjonssenter for å prøve ut alle slags løsninger som kan tas i bruk for å gjøre fasilitetsstyringen enklere.

Sparer flere ledd

– Tingenes internett kan være så enkelt. Her sparer vi opptil fire trinn når vi skal registrere og vedlikehold en installasjon, sier Roger Gygli, som er sjef for digitale endringer i ISS Sveits.

Det er IoT-selskapet Akenza som står bak plattformen som ISS bruker til bygningene sine.
– Med den har vi én sentral cockpit, fastslår Gygli.

Akenza trekker frem fremmøte, smittevern, luftkvalitet og renhold som noen av eksemplene som er enkle å holde styr på ved hjelp av sensorer.

Folketelling

For eksempel kan sensorer i møterom og ved skrivebord måle hvor mange som er på arbeidsstedet til enhver tid.

ÉN KNAPP: Serviceknappen lar brukeren si fra når noe må gjøres, uten at det er nødvendig å bruke tid på å svare på telefonen eller lese epost og gi beskjed videre.

Resultatene kommer på løpende oppdaterte kart som blant annet kan hjelpe ansatte å finne et ledig sted å sitte. Løsningen gjør det lettere for flere å godta det når ordningen med faste sitteplasser forsvinner, siden det er raskt og enkelt å finne ut hvor det er ledig og velge favoritthjørnet.

Andre folketellingsløsninger gjør det mulig å passe på regler om hvor mange som har lov til å være inne i lokalene samtidig – uansett om det er brann eller smitte reglene skal beskytte mot.

Dodører styrer renhold

Luftsensorene måler alle slags inneklimaverdier: Fuktighet, temperatur, CO₂ og VOC-er, for eksempel. Sensorene kan kobles til både varslinger, markiser og ventilasjonsanlegg. Egne sensorer holder oversikt over innholdet i oljetankene: I Sveits er det fremdeles tillatt å varme opp bygninger med olje.

Akenza har også laget løsninger for å overvåke toalettbruken. Magnetiske sensorer teller hvor mange ganger dørene åpnes. Brukerne kan også trykke på egne varselknapper for å si fra når det trengs renhold.

Tellingene av dobesøk brukes til å finne ut når det må gjøres rent. Ikke bare på toalettene, men også på arbeidsstasjoner og fellesrom. Dermed blir det enklere å ha passe mange renholdere på jobb og reagerer raskere når det trengs.

Alt på én knapp

Det meste av dette høres kanskje kjent ut. Men i kombinasjon gjør det hverdagen enklere for dem som skal forvalte og drifte byggene. Legg så til en egen serviceknapp, så er det virkelig mulig å spare tid.

Kundeservicen til ISS får 100 000 telefoner og 150 000 eposter hvert år med beskjed om ting som må håndteres. Selv enkle oppgaver tar tid. Det er mye å hente på å fjerne de manuelle leddene.

Derfor har konsernet tatt i bruk en serviceknapp. Den programmeres forskjellig alt etter hvor den er plassert. Ved kaffetrakteren kan brukeren trykke for å gi beskjed om at det er tomt for kaffe. På toalettet går det an å trykke når det trengs renhold. For eksempel.

Serviceknappen er til og med hedret med en «European Customer Centricity Award». Resultat: Mange innsparte arbeidstimer i tillegg til raskere og bedre service.

Powered by Labrador CMS