ENERGI & MILJØ
Konkurrerer om dårligste løsning
I dag konkurrerer VVS-leverandørene om å levere den dårligste løsningen som de ikke blir tatt på. Den kan slutte å virke etter fem år og én dag, og det er ikke mye vits i å tenke miljø.
Det er Mads Mysen som oppsummerer virkeligheten på den måten.
Fagdirektøren i GK Inneklima snakker om entreprisemodellen som næringen bruker. Det som betyr noe, er innkjøpsprisen – ikke levetiden, og ikke kostnaden for hele livsløpet.
– Løsningen kan slutte å virke etter fem år pluss én dag. Da er kvaliteten optimal. Sånn er spillereglene. Skal man være med som entreprenør, må man følge de samme reglene som andre, kritiserer Mysen.
Vil ha endring
Han vil ikke ha det slik:
– Vi ønsker å endre med bærekraftige modeller hvor vi kan ta et samfunnsansvar, konstaterte han da han innledet på Nemitek Oslos webinar om miljøvennlig VVS.
Et eksempel som Mads Mysen peker på, er inneklima som tjeneste. Det vil si at GK – eller andre som leverer ventilasjonsanlegget – fortsetter å eie og vedlikeholde de fysiske installasjonene og tar ansvaret for et godt resultat for dem som bruker lokalene.
Han skisserer en fremtid der bransjen leverer tilbud med klimagassberegning nå i 2022. Etterspørselen er liten, og det finnes få EPD-er, miljødeklarasjoner, på produktene.
Neste år håper han å levere tilbud med et klimagassregnskap og også et bedre alternativ – og i 2024 vil han levere tilbud med det alternativet som er best for miljøet. Da må det til krav om klimagassregnskap, krav om EPD og også en modell som beregner utslippene nøyaktig fra hvert enkelt produkt.
Trenger litt tid
Hvis «historien fremover» blir slik, betyr det en liten reduksjon av utslippene fra VVS i 2023 og en kraftig reduksjon i 2024. I denne sammenhengen er det de indirekte utslippene Mysen snakker om. Altså de utslippene som kommer fra produksjonen av utstyr og installasjoner – ikke de som selve driften av anlegget fører til.
Det trengs nemlig litt tid for å få på plass alt som skal til for å lage en EPD. Særlig hvis produktet er satt sammen av mange deler fra forskjellige steder og av forskjellige råmaterialer.
– I aktive tilluftventiler med innebygd romregulator, kretskort og sensorer er det mye vanskeligere å få på plass EPD. Så litt tid må vi gi produsentene, sier Mads Mysen.
Kanal-i-kanal
Han bruker frakt av kanaler som et eksempel på hvordan det går an å spare klimaet selv uten å få laget deklarasjoner. Når du frakter kanaler, er det vanligvis luft det er aller mest av på bilen.
– Det vi gjør sammen med Lindab, er å legge kanalene rør i rør. Det gir mye mer effektiv transport, forteller han. På enden av kanalene sørger en plasthette for at det ikke kommer inn støv, og så må de tas fra hverandre på byggeplassen i et telt med ren luft og overtrykk.
– Dette har vi fått til, og det blir forhåpentligvis et konsept som vi ruller ut. Det reduserer transporten til og fra byggeplass til en tredjedel. Det kutter klimagassutslippene knyttet til transporten på samme måte, og det gjør godt for lommeboken til dem som bygger, sier Mysen.