KLAGETOPPEN: Caverion har funnet ut hva som irriterer leietakere av næringsbygg aller mest.

BYGGDRIFT

Dette klager leietakerne mest på

Det er spesielt tre ting leietakere av næringsbygg klager på. Det forteller Caverion som har kartlagt hva som virkelig irriterer landets leietakere.

Published Last updated

Basert på samtaler med flere hundre driftssjefer og byggeiere har den tekniske totalleverandøren Caverion kommet frem til en topp-tre-liste over hva som irriterer leietakere rundt omkring i landet.

Ikke overraskende er både dårlig inneklima og høyt energibruk inne på klagetoppen.

– For høy eller lav temperatur, trekk fra ventilasjonsanlegget eller ventilasjon som ikke fungerer er det som irriterer brukere av næringsbygg aller mest. Derfor er det viktig å ha et stabilt og godt inneklima for å sikre fornøyde leietakere og medarbeidere, sier direktør for forretningsutvikling i Caverion, Roar Andersen.

Høyt energibruk

En annen ting som virkelig får leietakerne til å sette kaffen i halsen, er høyt energiforbruk som ikke reflekterer bruken av bygget.

– Dette ble spesielt synlig under koronapandemien. Mange har hjemmekontor og bygget står nesten tomt, men fortsatt brukes like mye energi som ellers. Problemet har nok ligget der i mange år, men det ble veldig godt synlig under pandemien, sier Andersen.

Roar Andersen er direktør for forretningsutvikling i Caverion.

Han understreker at riktig energibruk handler om gode driftsrutiner og riktig automasjon. Kunsten, ifølge han, er å få energien til å svinge i takt med bruken av bygget.

– Den gode nyheten er at det finnes offentlige støtteordninger og gode kontraktsmodeller som kan hjelpe byggeiere med å oppnå dette. Caverion har også en egen avdeling som har omfattende erfaring med energioptimalisering, sier Andersen.

Viktig å ta godt vare på anleggene

Caverions eiendomsdriftsekspert utdyper at godt inneklima blant annet sikres ved å ta godt vare på ventilasjonsanlegget.

– Når du har riktige serviceintervaller og budsjett, skal det mye til at det oppstår uforutsette problemer. Ingenting varer evig, heller ikke når det gjelder byggteknologi, men med god oversikt over hva som må byttes ut når, har du midler tilgjengelig til å oppgradere før det er for sent, forklarer Andersen.

Uforutsette felleskostnader

Den tredje tingen som irriterer leietakere, er uforutsette felleskostnader, som ikke er budsjettert. Dette skaper ofte stor irritasjon. Manglende vedlikehold gir ofte uforutsette kostnader, forteller Andersen.

– Vår erfaring viser at leietakere heller vil ha ett riktig budsjett for felleskostnader, enn å få en høy avregning de ikke hadde planlagt for. Et godt budsjett starter med god og systematisk vedlikeholdsplanlegging, slik at leietakerne vet hva de kan forvente, sier Andersen.

Powered by Labrador CMS