Pressemelding

Håvard Bungum, daglig leder i Mittanbud.

Digitalt skifte i håndverksbransjen

Digitale løsninger er trygt og effektivt - også når man skal finne håndverker

Published Last updated

Store deler av håndverksbransjen melder om lavere etterspørsel som følge av koronakrisen. På Mittanbud er situasjonen den motsatte. Antall jobber som legges ut har aldri vært høyere. Og veksten kommer fra hele landet og i nesten alle bransjer.

Den siste måneden har vært spesiell for oss alle. Fra en dag til en annen forandret alt seg. Norge ble stengt ned og vi ble alle tvunget til å tenke nytt - privat og på jobb. De fysiske møteplassene vi er så vant med ble plutselig digitale.

Handleturen i butikken ble erstattet med matkasse fra Godtlevert, sofaen og en PC i fanget. Lønningspilsen med kollegaene ble ikke på puben denne gangen, men på Zoom, Skype eller Whereby. Og kinoturen med ungene ble plutselig en drive-in-variant.

Bransjen må ta inn over seg at kundene blir heldigitale

Men hva med håndverkerne, har de blitt digitalisert som en følge av koronakrisen?

Svaret er heldigvis nei. Den fysiske håndverkeren lever i beste velgående - og det vil den også gjøre i fremtiden. Kundene derimot. De er i ferd med å bli heldigitale. Og det er noe hele bransjen må ta inn over seg.

Mens store deler av håndverksbransjen melder om lav etterspørsel, opplever vi i Mittanbud altså det motsatte. Pågangen fra privatpersoner som trenger håndverkere til å få utført et prosjekt, har aldri vært større. Noe av forklaringen ligger i kombinasjonen av mye hjemmetid og det fine været som har preget store deler av landet de siste ukene. Vi vet jo at forsommeren tradisjonelt er høytid for mange håndverkere.

Kundene opplever det digitale som trygt og enkelt

Men hvorfor opplever Mittanbud så stor etterspørsel etter håndverkere når store deler av bransjen melder om lav etterspørsel?

Jeg tror vi finner svaret i det digitale skiftet som Norge nå opplever. Digitale løsninger er ikke lenger forbeholdt hipsterne på Grünerløkka eller IT-folkene i de store konsulentselskapene. Digitale løsninger har blitt allemannseie. Terskelen for å bruke digitale tjenester er lavere enn noen gang. Folk opplever den digitale sfæren som både trygg og effektiv - så også når de skal finne håndverkere.

Koronakrisen har forsterket verdien av Mittanbud og lignende digitale tjenester. Det er ikke lenger slik at folk flest opplever det som enklest å ringe rundt til bedrifter for å sjekke priser og tilgjengelighet. Stadig flere forbrukere opplever det som enklere, mer effektivt, og ikke minst tryggere å benytte en digital tjeneste.

Digitalisering gir bedre kundeopplevelser

For oss som lager slike tjenester er det hele tiden en kamp om å lage det som forbrukere ønsker seg, samtidig som vi løser faktiske utfordringer som oppstår i møte mellom forbruker g bedrift. Målet er å rydde bort såkalte "pain points" ved å gjøre det enkelt å inngå kontrakt, øke tryggheten ved å tilbud nye produkter som oppussingsforsikring, og til slutt sikre en trygg og enkel betaling for jobben som er gjort.
For håndverksbedrifter handler det om å gjøre det enkelt å skaffe jobb til seg og sine ansatte, men også om å øke friheten til å velge de jobbene bedriften er best kvalifisert for.

Det er mange utfordringer som må løses når store bransjer helt eller delvis digitaliseres. Gamle utfordringer for håndverksbransjene, som for eksempel svart arbeid, forsvinner ikke over natten selv om kunder og leverandører møtes på en ny plattform.

Men digitale plattformer skaper bedre kundeopplevelser og løser problemer som tidligere ble sett på som umulige å løse. Veldig mange sier nå at koronakrisen trolig booster opp tempoet og flytter stadig nye bransjer over til digitale plattformer. Min spådom er at dette også vil omfatte bransjer som så langt har klart seg godt uten å satse offensivt digitalt.

Holder ikke lenger å sverge til jungeltelegrafen

Så blir det spennende å se om håndverksbransjen kaster seg ut på det digitale dansegulvet for å by opp og danse i takt med kundene sine, eller om de fortsatt kjemper for å bevare det meste “slik det alltid har vært”. Jeg tror håndverksbransjene har mye å vinne på å satse mer offensivt og i større grad løpe i samme retning som kundene. Det betyr ikke at alt forandres over natten, men det holder ikke lenger å sverge til jungeltelegrafen og andre analoge møteplasser.

Powered by Labrador CMS