FIKSER FEIL: Slik ser det ut når du arbeider med en pumpe i fremtiden. Terese Lunde Gamlem og Mathias Clausen ser pumpen, men samtidig har de alt fra driftsdata til vedlikeholdsinstruksjoner rett foran øynene.

Ser verden med Grundfos-briller

Du setter på deg brillene, får instrukser rett foran øynene og kan snakke med en tekniker som sitter et helt annet sted og ser akkurat det samme som deg. Grundfos tar i bruk Hololens.

Publisert

Hololens

Hun innrømmer at «digitalisering» er det store moteordet for tiden, men mener at Grundfos klarer å bruke det i praksis. Blant annet har konsernet opprettet sin egen avdeling for den digitale omleggingen, i stedet for å leie inn en hær av konsulenter fra utsiden.

– Mye av det de gjør, kommer aldri til å bli til et salgbart produkt. Men vi må ta ansvaret for å teste ut ny teknologi og se hva vi kan dra nytte av, sier Mathias Clausen. Han er produktspesialist, og nå om dagen betyr det blant annet at han arbeider med Hololens.

Hololens, det er brillene fra Microsoft som gjør at den som har den på seg, kan få digital informasjon lagt foran den virkeligheten han ser gjennom brillene. Det er det som noen kaller det AR («augmented reality», altså utvidet virkelighet) og andre kaller «mixed reality».

Med BIM

Brillene kommer til å være til god nytte for alle som har med en Grundfos-pumpe å gjøre – fra rådgiveren via rørleggeren til byggdrifteren.

HJELP: Slik ser det ut gjennom brillene, med både tall og forklaringer synlig sammen med pumpene

– Hvis vi selger en pumpepakke, så er det typisk at bygget har en BIM-modell – en 3D-utgave av akkurat det bygget, sier Clausen. Med brillene på kan du for eksempel se inni veggen og se hvor føringene går selv om veggen er ferdig og lukket, eller du kan se på en halvferdig jobb og få en pil som peker og instruksjoner som forteller deg hva du skal gjøre akkurat der.

Når bygget er ferdig og pumpene montert og i drift, planlegger Grundfos å legge opp til at Hololens kan brukes for å fortelle rørleggeren eller byggdrifteren hva som må gjøres hvis noe må endres eller vedlikeholdes.

Ser sammen

– Det største hinderet for frontlinjen vår er å forstå hva det egentlig er kundene ser på når de ringer inn. Kunden kan ta et bilde og sende, men med brillene får vi en direkte link inn i kundens synsfelt. Vi ser hva det er han ser på. Så kan vi si «se her» eller «trykk på den knappen der» og sende informasjonen rett inn i hans verden, beskriver Mathias Clausen.

Dermed kan kunden få hjelp uten at det er nødvendig å vente på at noen skal reise ut dit han er. Clausen understreker at hjelp via Hololens ikke er noe salgbart produkt ennå – til det er selve brillene for dyre. Men utstyret kommer til å bli billigere i fremtiden. Grundfos samarbeider også tett med Siemens om å kombinere digitale løsninger for pumper, vann og sensorer, slik at kunden kan ha en app som kan brukes til flere leverandører og flere systemer.

Hjelp før det skjer

– Det jeg tror kommer til å skje først, er at på nye bygg der hvor vi selger en svær pumpepark, kommer det til å følge med et sånt headset til driftspersonnellet, sier produktspesialisten.

Samtidig arbeider Grundfos med bedre løsninger for å møte kundene døgnet rundt på det tradisjonelle internettet, og for å hjelpe kundene med å forutsi hva som må gjøres.

– Vi arbeider med «big data» for å kunne analysere produktene våre på en slik måte at vi kan hjelpe kundene. Vi skal rett og slett si at «nå går det tre dager, så kommer dette til å skje med pumpen din. Hva ønsker du at vi gjør med det?», sier Mathias Clausen.

Powered by Labrador CMS