VAKKERT: Et roadshow i Norge betyr ikke bare gode samtaler med kunder, et betyr også mange storslåtte naturopplevelser.

JOBB

Kjørte 240 mil på roadshow

Etter ett og et halvt år, uten kundebesøk, dro administrerende direktør i Covent ut på norgesturne.

Publisert

– Jeg har vært på veien i tre uker, sier administrerende direktør i Covent, Egil Oddvar Brastad Hansen.

Bølge av positivitet

Etter ett og et halvt år med Teams og Skype var både han og hans ansatte lei. De ville treffe kundene igjen. Løsningen ble å innrede en lastebil med selskapets ventilasjonsaggregater.

– Så la vi ut på et roadshow fra Bjerkreim, hvor vi har var fabrikk og hovedkontor, langs kysten via blant annet Bergen og Ålesund til Steinkjer. Der snudde vi og satte kursen sørover. Vi var innom Lillehammer og så langt syd som til Sarpsborg. Vi var så innom Oslo før vi satte kursen hjemover, via Sørlandet, sier Brastad Hansen.

Han var en av to ansatte i selskapet som hadde sertifikat på lastebil. Den andre var det behov for i produksjonen.

– Derfor ble det meg som måtte på tur, og det må jeg si, vi har surfet på en bølge av positivitet. Det er mange som savner det sosiale. Vi har møtt så mange positive mennesker. Alle har satt pris på å endelig få besøk igjen, sier Brastad Hansen.

Krevende situasjon

Covent har hovedkontor og produksjonslokaler i Bjerkreim i Rogaland. Bedriften, som ble etablert i 1972, leverer ventilasjonsaggregat til bygg, offshore og skipsindustrien. Dette kan for eksempel være alt fra store anlegg til bygg, skip og plattformer, men også butikk- og svømmehallaggregater.

– Landbaserte anlegg, både innendørs og utendørs, er vårt viktigste forretningsområde, sier salgssjef i selskapet, Frank Wetteland.

GODT OPPMØTE: Det var godt oppmøte når Covent møtte opp med lastebilen.

Han forteller at de, som mange andre, ser tilbake på en relativt krevende periode.
– Prisene har gått til himmels samtidig som det har vært utfordrende å få inn komponenter og varer. Dette har vært en utfordring, men det ser nå ut som vi har klart å sikre oss ut 2022. Derfor ser det nå lysere ut enn det gjorde en stund, sier Wetteland.

Helt sikker er han imidlertid ikke, da de har opplevd at leverandøren av råvarer har ringer og sier at de bare kan levere en brøkdel av det de har lovet.

– De sliter med å få inn sine leveranser og dermed har det forplantet seg til blant annet oss. Det har vært og er en uforutsigbar situasjon som gjør innkjøp svært krevende, sier Wetteland.

IKEA-modellen

Selskapet endte i 2020 opp med en omsetning på knappe 250 millioner kroner, noe de budsjetterer med også i 2021. Tallet er ned med nesten 100 millioner kroner fra 2019, noe som skyldes at de i 2019 hadde en større offshoreleveranse.

– Vi opplever nå at vi får en del nye forespørsler, så det virker som AS Norge begynner å våkne igjen, sier Wetteland.

Det kommer ifølge han godt med, for selv om ordrereserven har vært bra, så begynner det etter en stund å lugge litt.

– Vi har likevel klart å holde oss på plussiden. Vi tror mye av årsaken er at vi leverer på kvalitet. I tillegg har vi en fordel ved at vi kan levere flatpakkede anlegg etter IKEA-modellen, sier Wetteland.

Han forteller at en av fordelene med dette er at de kan levere anlegg for montering der adkomsten er trang.

– Dette er en betydelig styrke med våre leveranser, sier Wetteland.

Havbruk og havvind

Selskapet jobber nå aktivt for å styrke posisjonen sin i et fjerde og kanskje femte forretningsområde.

– Vi jobber stadig mer mot fiskeoppdrett og havvindsbransjen. Disse to forretningsområdene er to av våre viktigste satsingsområder fremover, sier Wetteland.

Powered by Labrador CMS