Hurtiglader gir byggeplass-boost

I midten av april rullet den første hurtigladeren for elektriske anleggsmaskiner ut på en byggeplass i Norge.

Published

– Hurtigladeren er ferdig utviklet, og i april ble den for første tatt i bruk på en byggeplass i Norge, sier salgssjef i selskapet EST Nordic, Trond Egil Hagnæs.

Eneste i sitt slag

Selskapet står bak verdens første elektriske hurtiglader for bruk på byggeplasser. EST sin «BoostCharger» er en stor hvit 20 fot container fylt med batterier, ladekomponenter og avansert teknologi. Totalt har den en kapasitet på 390 kilowatttimer, noe som kan fullade to til tre gravemaskiner. For å lade seg selv trenger den bare en strømforsyning på 16 eller 32 ampere, noe de fleste av oss altså har i egen stikkontakt.

Den mobile hurtigladeren er foreløpig den eneste i sitt slag. Teknologien gjør det mulig å lade med høyere effekt enn det som kan leveres fra nettet, og som samtidig mulig gjør å hurtiglade flere større maskiner samtidig. I tillegg leverer den både likestrøm og vekselstrøm til andre formål.

– Laderen kan leveres i ulike størrelser, alt etter behov. Vi har også utviklet en mer kompakt løsning, av «Boostchargeren». Dette er en mobil CCS2 hurtiglader, som får plass på en vanlig boggi-henger og som enkelt kan flyttes og brukes der man trenger den, sier Hagnæs.

Tre på vei ut

Hurtigladeren står nå på NCCs anleggsplass i Enebakkveien i Oslo. NCC vil bruke laderen til å lade opp flere EL gravemaskiner og lastebiler. Hagnæs forteller at interessen for løsningen har vært enorm.

– Vi har så langt avtale om levere tre store ladere, som alle er i prosess og blir levert til høsten, men vi forventer en god del flere i løpet av året, sier Hagnæs.

Selskapet har også startet et samarbeid med Trønder Energi Kraft, som planlegger å være systemleverandør til utslippsfrie byggeplasser.
– Byggeplassene skal elektrifiseres og en slik lader er avgjørende for å få det til, sier Hagnæs.

Han forteller at begrensningen med hensyn til tid for det grønne skiftet så langt har vært tilgangen på elektriske anleggsmaskiner. Så langt er det ifølge salgssjefen mellom 15 og 20 slike maskiner i drift på byggeplasser rundt i landet, de fleste i de store byene.

– Vi har derfor vært litt før markedet når det gjelder utviklingen av denne laderen, men fremover kommer det til å skje mye. De store leverandørene av slike anleggsmaskiner melder om stor pågang, og det skal være rundt 200 slike maskiner i bestilling. Det betyr at behovet for hurtigladere vil komme, sier Hagnæs.

Flere løsninger på gang

Selskapet er ikke de eneste som er i gang med utviklingen av mobile ladestasjoner for landets mange byggeplasser.

I Bergen er BKK i gang med utviklingen av det de kaller en «Mobil lader». Sammen med Fyllingen Maskin, Drange Maskin, Nasta og Cramo blir løsningen nå testet ut i et pilotprosjekt i Bergen.

Prosjektet har nylig fått 15 millioner kroner i Enova-støtte. Til forskjell fra EST Nordic har de valgt å ha batteriene i en egen container.

– Vår første mobile lader er en normallader, det er altså ikke en hurtiglader. Vi tror at behovene vil være litt forskjellige og at dette i en del prosjekter derfor vil være en mer hensiktsmessig og også billigere løsning, sier leder for BKKs satsing på mobil energi, Camilla Moster.

Hun forteller at alt utstyret enkelt skal kunne flyttes rundt etter behov, både innad på store anleggsområder og til nye anleggsområder når arbeidet er ferdig. Det nye konseptet skal også løse lading på lokasjoner uten tilgjengelig effekt i strømnettet.

– Vi ser også at behovet for å tilby tilsvarende ladeløsninger til lettere kjøretøy, som for eksempel varebiler som kjører fra byggeplass til byggeplass, er stort. Vi jobber derfor med å utvikle en løsning for dette, sier Moster.

Ulike behov

Hun forteller at de i løpet av april – mai også vil ha utviklet en mobil hurtiglader.

– Vi har en teknologiuavhengig tilnærming til dette og vil derfor teste ut en rekke ulike løsninger, da vi tror at behovene er forskjellige. Hvilken løsning vi til slutt lander på er noe av det vi skal forsøke å finne svar på gjennom denne piloten, sier Moster.

Powered by Labrador CMS