PARTNER OPP: Bano-sjef, Frode Lindvik, har fått et nederlands oppjøpsselskap med på laget og retter nå blikket mot Europa.
PARTNER OPP: Bano-sjef, Frode Lindvik, har fått et nederlands oppjøpsselskap med på laget og retter nå blikket mot Europa.

Kjøpt av oppkjøpsfond – nå skal de ta femgangen

BERGEN: Bano-gruppen er kjøpt av et nederlandsk oppkjøpsfond. Nå retter helsebad-selskapet blikket mot Europa og en omsetning på to milliarder kroner.

Published


– Vi har store ambisjoner. Uten en internasjonal partner ville det tatt lang tid å nå målene våre. Vi tok derfor selv initiativ til å finne en partner og er derfor veldig glade for å ha fått Waterland med oss på laget, sier administrerende direktør i Bano-gruppen, Frode Lindvik.

Sikter mot to milliarder

Nylig ble det kjent at det nederlandske oppkjøpsfondet Waterland har kjøpt omsorgsbad-spesialisten Bano-gruppen med hovedkontor og fabrikk på Sandane. Prisen var ifølge Finansavisen på over én milliard kroner.

Med Waterland på laget har Bano fått en internasjonal partner som kan hjelpe selskapet med å nå sine vekstambisjoner.
– Per i dag er vi markedsledende i Norden, men med Waterland på laget retter vi blikket mot Europa. Potensialet er enormt og målet vårt er en femdobling, sier Lindvik.

Med en omsetning på 331 millioner kroner i 2020 betyr det at selskapet ikke bare sikter mot én, men to milliarder kroner.

– Det er der vi er. Samtidig sier vi også «minst» en femdobling, så det er klart ambisjonene er store, men samtidig er også potensialet enormt, sier Lindvik, som legger til at de så langt i år har rekordaktivitet.

Kapasitet er ikke et problem

Samlet leverer Bano i dag cirka 4000 bad i det Nordiske markedet i året. Ambisjonen om en femdobling betyr også en betydelig vekst i antallet bad og dersom femgangen oppnås innebærer det rundt 20.000 produserte bad i året.

– Kapasitet er ikke et problem. Vi kan uten problemer tredoble produksjonen uten å gjøre store endringer på fabrikken. Med en femdobling må vi selvsagt ta noen grep, men kapasitet står ikke i veien, sier Lindvik, som legger til at satsingen også betyr flere nye arbeidsplasser.

– Hvor mange nye arbeidsplasser vi snakker om er foreløpig for tidlig å si, men at det kan bli betydelig er det ingen tvil om, sier Lindvik.

Fort gjort

Norden-sjef i det nederlandske oppkjøpsfondet, Kaspar Kristiansen, forteller til Finansavisen at de har kikket på det norske markedet i flere år, og at de har sett på en rekke ulike selskaper. Men det var altså først når de kom i dialog med selskapet som leverer komplette bad til helsesektoren at det løsnet.

– Nå lykkes vi endelig, sier Kristiansen i Waterland til Finansavisen.

Ifølge Waterland gjør en aldrende befolkning i Norden, at markedet for «mobilitetsbadeløsninger» er i sterk vekst, noe som igjen øker etterspørselen etter sykehjemskapasitet. Fondet eier blant annet pleiehjem i Europa, og sier at de derfor forventer å se synergier mellom selskapene.

Formelt er det selskapet Reto Invest som selges. I tillegg til Bano omfatter dette også selskapene Strukturplast AS og Probad AB. Kontakten med Bano på Sandane ble innledet i januar, som resulterte i forhandlinger fra april.

– Når vi fikk god kjemi gikk det fort, sier Kristiansen til Finansavisen.

Powered by Labrador CMS