PORSELENSLAGER: Det har tatt tid å få tak i porselen, så de planlegger tidlig og holder seg med lager, Robert (til venstre) og Knut Saue Slåke.
PORSELENSLAGER: Det har tatt tid å få tak i porselen, så de planlegger tidlig og holder seg med lager, Robert (til venstre) og Knut Saue Slåke.

Full fart – omtrent som på 1980-tallet

DRØBAK: Standarden på badet er høy, og hos kundene sitter pengene løst.
– Det er nesten glade 80-tallstilstander, sier Knut Saue Slåke i Drøbak Rørleggerservice.

Published

Han er faglig leder og styreleder i familiebedriften. Nevøen Robert Slåke er daglig leder. De forteller om en hverdag der kundene er villige til å betale for å få skikkelige bad.

Vegghengt og takdusjer

– Gode, gammeldagse «dosser» går det nesten ikke. Det er vegghengt og trykknapper. Og svære takdusjer. Standarden er blitt ganske høy. Den har løftet seg kraftig på en del år, sier Knut Saue Slåke.

– Det er nesten glade 1980-tallstilstander. Da traff vi jo bakken kraftig etterpå. Det gikk greit med oss, og vi slapp unna permitteringer og har kjørt veldig safe og rolig gjennom alle oppturer og nedturer, understreker han.

Robert Slåke forteller om hvordan folk flest følger godt med på hva som skjer i markedet med farger og trender. Sort og gull, og ikke minst kommer hvitt matt tilbake igjen på armaturene.

Porselenstid

Samtidig har koronaen ført til noen praktiske problemer, selv om bedriften selv har klart seg greit gjennom smitte og restriksjoner:
– Så å si alle sliter med porselen. Bestillingen tar lang tid på en del av badene på grunn av at det er vanskelig å skaffe porselensvasker, sier Robert Slåke.

PÅKOSTET: Takdusjer er gode eksempler på utviklingen som Robert (til venstre) og Knut Saue Slåke forteller om: Klart høyere standard på badet i løpet av få år.
PÅKOSTET: Takdusjer er gode eksempler på utviklingen som Robert (til venstre) og Knut Saue Slåke forteller om: Klart høyere standard på badet i løpet av få år.

Han forteller om prosjekter som må planlegges tidligere enn før. Drøbak Rørleggerservice bruker mye Duravit, Villeroy & Boch og Grohe.
– Vi kjøper paller. Vi tør nesten ikke å vise frem lagrene våre, smiler han.

Større område

Drøbak-bedriften står utenfor kjedene nå. Den har vært innom, vet hva det går ut på, syntes det var greit inntil en viss størrelse, men nå er den blitt stor nok til at det er bedre å være alene.

Oppdragene spenner over hele linjen fra å stake et sluk til å bygge en ny blokk. Varmeanlegg er også en del av virksomheten – og rehabilitering av bad og kjøkken. Dessuten har Drøbak Rørleggerservice forsikringsavtale.

I mange år har bedriften vært veldig lokal, men aktiviteten i Drøbak går opp og ned, så det er greit å bevege seg litt. De siste årene har hyttemarkedet eksplodert i hjembyen, men tomtene er få og dyre. Dermed er det blitt mye «eplehageutbygging» og ikke så mye annet. Samtidig har de store utbyggingene til NBMU på Ås ført med seg mye ekstra i form av flere boliger.

Fem blad Slåke

På det meste har Slåke-familien stilt med sju av de ansatte i bedriften. Nå er de fem av totalt rundt 30.
– Så vet jeg ikke hvor mange lærlinger vi har hatt opp gjennom årene. Jeg tror det må ha vært 60. Der har vi bidratt godt, fastslår Knut Saue Slåke.

Powered by Labrador CMS