- Gamle rørleggere er for konservative
Årets Bademiljø-bedrift: Slik slår vi Megaflis.
De er best i Bademiljø. Kjedene er veien å gå, men rørleggere er for konservative, mener Svein Erik Aamodt i Rør i Sør.Bedriften holder hus i Sørlandsparken. Nærmere bestemt i Avenyen. Veistubben med kjøkken, lamper, møbler, bad og også en rekke butikker som ikke har direkte med bygging eller oppussing å gjøre, satser stadig mer på felles aktiviteter.
Bademiljø og VB
– Det er enorm aktivitet her i Sørlandsparken, sier Svein Erik Aamodt. Han er daglig leder i en av bedriftene i et uvanlig samarbeid. Brødrene Gerhard og Svein Erik Aamodt eier storparten av Aamodt VVS, som igjen eier Rør i Sør. Mens Rør i Sør fikk prisen som beste bedrift i Bademiljø i år, driver Aamodt VVS som VB-rørlegger i Søgne. De to brødrene leder hver sin bedrift og driver dem uavhengig av hverandre.– Egentlig tenkte vi at vi skulle slå sammen bedriftene. Men vi så så mange plusser med å fortsette hver for oss at vi valgte det. Det har vært veldig greit å drive hver for oss i hver vår kjede, konstaterer Svein Erik Aamodt.
Røsket opp
Rør i Sør arbeider mye med store boliger, men også med service og renovering av bad.– Så har vi veldig mye trafikk i butikken. Det er ikke mange VVS-butikker som må ha to kassaapparater, fastslår han.
Trauste og gammeldagse
Aamodt engasjerer seg i rådene i Bademiljø og VVS Norge.– Dette er veien å gå. Det er bra at det kom noen inn i bransjen og røsket litt i røttene. Det er helt klart at noe måtte gjøres. Vi var trauste og gammeldagse. Gamle rørleggere er for konservative, ifølge Aamodt.Da tenker han ikke bare på behovet for å være lojale mot kjeden for å få bedre priser, men også på at det ikke holder lenger å komme til kunden når det passer.– Vi må komme når kunden ønsker, sier han.
Best på kundeoppfølging og service
Bedre avtaler, bedre oppfølging, større nærhet til leverandøren og mer opplæring slik at du lærer å kjenne produktene bedre, trekker han frem som argumenter for kjedesamling. Rør i Sør bruker tid på å lære opp folkene sine. Både håndverkere og butikkmedarbeidere. Sjefen bruker gjerne tid på å snakke om hvor dyktige medarbeidere han har og hvordan det er de som er grunnen til Årets bedrift-prisen.– Når det kommer inn folk i butikken, skal de møte ansatte som har høy kompetanse. Tidligere har noen oppfattet butikken som et nødvendig onde. De har den bare for å ha en utstilling, og så er det kona eller datteren til sjefen som driver den innimellom. Det funker ikke på den måten lenger. Skal vi konkurrere med andre profesjonelle kjeder som får opplæring på salg, kan ikke vi være dårligere. Vi som er i faghandelen, må alltid være best på kundeoppfølging og service, sier Aamodt.Rørleggerne trekker ofte frem kjeder som Megaflis og Biltema.– Vi konkurrerer mot kjeder som er flinke til å ekspedere. Det hjelper ikke at vi har høy kompetanse på rørdeler hvis vi ikke har høy kompetanse på kundebehandling, sier han.– Hvis vi er gode på begge deler, er det ingen som kan slå oss.