ALLSIDIG: Ryno Hansen forteller om en hverdag der rørleggeren må kunne mye som ikke er nødvendig på fastlandet.

NemiTek besøkte verdens nordligste rørleggerbedrift:
Bruker elbilen som varmestue

De har lov til å la bilen gå på tomgang, men nå har de funnet ut at de kan bruke elbilen som varmestue i stedet. Assemblin-rørleggerne i Longyearbyen må holde varmen under tøffe forhold.

Publisert

Assemblin i Longyearbyen må lære seg mange løsninger som er helt annerledes enn på fastlandet.
– Vi drifter alt fra vanninntaket til renseprosessen og helt ut til stengeventilen til hvert hus. Det er det samme med fjernvarmen: Fra veggen på kraftstasjonen og helt ut, sier Ryno Hansen.

Han er avdelingssjef for Assemblin Spitsbergen. Avdelingen omtales gjerne som verdens nordligste rørleggerbedrift. De som arbeider her, har en helt annen hverdag enn kolleger på fastlandet.

Assemblin har én mindre, lokal konkurrent – VVS Service – men konkurransen på de store prosjektene kommer sørfra. Rørtek i Steinkjer er for eksempel på plass og tar oppdrag i Longyearbyen.
– Da vi fornyet drifts- og vedlikeholdskontrakten med lokalstyret, var det i hvert fall to andre som regnet på jobben, sier Hansen.

Elektro og ventilasjon

Opprinnelig var Svalbard Rørservice, som i dag er Assemblin, en ren rørleggerbedrift.
– Da de la ned driften i Sveagruva, der vi hadde rammeavtale, måtte vi kompensere for omsetningstapet. Vi bestemte oss for å begynne med elektro. Så hadde vi ventilasjon allerede, forteller Hansen.

Nå har bedriften 16 ansatte på elektro. Rør er fremdeles størst, med 22 rørleggere og tre prosjektledere. I tillegg leier Hansen inn hjelp med prosjektering og sprinkler fra Assemblin på fastlandet.

Oppå bakken

På mange områder har Svalbard sine helt egne løsninger. Vannledningene ligger oppå bakken.
– Vi har godt isolerte rør. Vi har sluttet å bruke varmekabler – nå bruker vi glykolfylt pex. Vi kjører 1000 meters sløyfer på gulvvarmepex, forklarer Ryno Hansen, som forteller at strømmen i Longyearbyen koster mange ganger så mye som fjernvarmen.

Assemblin setter ikke en ny rørlegger på hovedvakt før han har et par–tre års erfaring fra Svalbard. Så lang tid tar det å bli kjent med alle de spesielle løsningene.

– Vi drifter 15 pumpestasjoner. Vannrenseanlegget er det heller ikke bare å forstå. Det har et komplisert system med sandfilter som skal gjøre det som naturen gjør på fastlandet. Vi har ikke sånn natur her at vannet renses gjennom jordsmonnet. På fastlandet har du kommunen som drifter pumpestasjoner. Her må alle rørleggerne gjøre alt.

Utkommanderes

Fem av rørleggerne i bedriften skifter på å gå hovedvakt. De får alle alarmene som handler om både vann og varme.
– Så kan de kommandere ut hvem de vil i firmaet. Tradisjonen er at når rørleggervakta ringer, da kommer du, fastslår sjefen.

Assemblin Spitsbergen har helt vanlige byggeprosjekter, også. Der er flere bedrifter på fastlandet også ivrige etter å komme inn på markedet.
– Det er vanskelig å komme opp og konkurrere med oss som har 50 000 timer i året og varelager på linje med en grossist, ifølge Hansen.

På ventilasjonssiden har Assemblin to blikkenslagere, en lærling og en prosjektleder som også arbeider med rør. De har pleid å konsentrere seg om servicejobber og en og annen kjøkkenrenovering, men nå er det blitt noen prosjekter, også.

Permafrost

Det er permafrosten som gjør at Svalbard har helt spesielle måter å bygge på. Det øverste laget smelter om sommeren. Fra gammelt av har byggene blitt pælet ned under det aktive laget. Nå begynner flere og flere å bygge rett på bakken.

KALDT FUNDAMENT: Mange nybygg på Svalbard bygges med mekanisk kjøling under bygget for å hindre at bakken tiner.

– Da bruker vi mekanisk kjøling for å holde permafrosten like under bygget. Vi fanger opp varmen fra bygget med en kjølesløyfe. Varmen under bygget dumper vi i huset, og om sommeren må vi dumpe den over tak, slik at vi må ha dobbelt opp. Nå bygger vi en miljøstasjon med kjølesløyfe som er oppe i 30 000 meter rør, én til halvannen meter under gulvet, sier Hansen.

Lader fossilfritt

Kullfyringen på Svalbard er ikke noen miljøvinner, og Assemblin har vært aktivt med på å prøve ut nye energikilder. Blant annet har Hurtigruten Svalbard fått elektriske snøscootere som drives på vind og sol. Det har gitt en uventet ekstragevinst:

– Vi har også to elbiler som vi lader fossilfritt med vårt eget system. De er geniale som varmestue, sier Hansen. Når det er 25 kuldegrader og bitende vind, trenger rørleggerne å komme seg inn i varmen med korte mellomrom.

– Vi har godkjennelse fra sysselmanneen for å stå med bilen på tomgang, på grunn av beredskapen. Men elbilen holder seg varm. Vi klarer ikke å tappe batteriet på den lille energien som går med til den lille kupéen. Det er drift og akselerasjon som bruker batteri – varmeapparatet kan stå på hele natten!

Powered by Labrador CMS