Rådgiverne holder hjemmekontoret sosialt

Rådgiverne klarer seg godt på hjemmekontorene sine, og kundene har vært kjappe til å få på plass digitaliseringen. Midt i isolasjonen har den digitale kaffepraten blitt viktig.

Publisert

– Vi har kontakt hver morgen med statusoppdateringer og morgenmøte, og så har lederne møte for å samordne senere på dagen. Men i tillegg har vi satt i gang noen sosiale treffpunkt, forteller Martin Rustan Aas.

Fast kontorpratetid

MØTESLUTT: Slik ser det ikke ut lenger hos Martin Rustan Aas. Her har han styret i Nemitek Vestfold og Telemark i ryggen. Men nå sitter han på hjemmekontor.

Nemitek-lederen i Vestfold og Telemark arbeider ute på prosjekt til daglig. Asplan Viak har jobben med Jotuns nye hovedkontor og forskings- og utviklingssenter på Gimle i Sandefjord. Aas beskriver det som et svært avansert prosjekt med masse spesialsystemer.

Men nå sitter han hjemme, som rådgivere flest.
– Jeg er vant til å jobbe litt på hjemmekontor fra før av, også. Den største endringen er vel heller at barnehagen er stengt, smiler han.

Og så er altså det sosiale på plass.
– Vi blir kalt inn til noen faste tidspunkter to–tre ganger i uken sånn at vi kan holde det sosiale oppe og holde kontorpraten i gang, forteller han.

Fredagskaffe på Skype

Det samme er Multiconsult opptatt av, forteller kommunikasjonsleder Gaute Christensen.
– Vi oppfordrer ledere til å være i tett dialog med medarbeiderne og gjerne planlegge fredagskaffe via Skype. I sånne situasjoner blir folk kreative, konstaterer han.

Multiconsult satte kriseteam tidlig. Teamet håndterer retningslinjer og planlegging slik at alle andre skal kunne arbeide med det de kan og mest mulig som før.
– Ikke normalt, men så effektivt som mulig. «Normalt» finnes jo ikke lenger, sier Christensen.

Sparrer på nett

– Hos oss går det egentlig veldig bra, sier Marianne Wibe Fledsberg; teknisk direktør for bygninger hos Cowi og Nemitek-gruppeleder i Østfold.

– Vi har hjemmekontor, og vi kjører daglige Skype-møter med seksjonen for å prøve å opprettholde litt sosial kontakt. Kaffepausen er blitt et møte hvor vi informerer hverandre om hva vi jobber med i dag, hører om noen trenger hjelp og diskuterer. Vi er vant til å jobbe med faglige utfordringer i team og sparrer daglig oss imellom. Vi merker at dette er litt annerledes nå, men vi ivaretar dette effektivt og godt gjennom Skype-arbeidsmøter og deling av skjerm, forteller hun.

SPARRER: Marianne Wibe Fledsberg og kollegene må ha både formelle og uformelle møter på nett. Det går bra, mener hun – her på arkivbilde fra kontoret.

Halvtimen med møte på Skype følges opp med mindre arbeidsmøter der kollegene deler skjerm. Det som før har vært fysiske møter med kundene, går også veldig bra. Alle kundene har kommet seg på Teams eller Skype.
– Jeg hadde kanskje ventet at det skulle ta litt lengre tid, men det gikk veldig raskt, sier Fledsberg.

Så langt går prosjektene som før, og hun håper det fortsetter slik.
– Vi tar det dag for dag, og fremdriften i prosjektene skal følges som vanlig, sier hun.

Nye digitale verktøy

Tiril Jeanette Seldal er blant dem som har måttet venne seg til hjemmekontor.
– Jeg pleier ikke å ha det, så det var litt oppstarttid, men folk er veldig åpne for at det er sånn situasjonen er nå, sier hun.

Seldal arbeider i Sweco og leder Nemitek i Rogaland.
– Det positive i situasjonen er at nå setter vi oss inn i digitale verktøy som ikke alle bruker til daglig, og vi tvinges til å se hvilke verktøy vi har, sier hun.

– Jeg har ikke brukt alt like effektivt tidligere. Vi har hatt system tilgjengelig, og jeg synes det har funket fint nå, sier Seldal.

Powered by Labrador CMS