Hvorfor selges det så lite vannbåren gulvvarme, spør Kjell bernt Kalland i denne kommentaren.
Hvorfor selges det så lite vannbåren gulvvarme, spør Kjell bernt Kalland i denne kommentaren.

Hvorfor selges det så lite vannbåren gulvvarme?

Vi er veldig flinke til å forvirre kundene.

Published

Det kan virke som markedet, altså husbyggere, investorer, entreprenører og til og med myndighetene tror at vannbåren varme er så veldig dyrt og komplisert. Til og med Boligprodusentenes Forening, som virkelig burde ha greie på hva de kan tilby, tror vannbåren varme er dyrt. Hvorfor det?

Tekst: Kjell Bernt Kalland, administrerende direktør i Armaturjonsson

Min teori er at vi som bransje er svært flinke til å gjøre forholdsvis enkle ting svært komplisert og lite tilgjengelig for våre kunder. OK, det er noe mer "stash" som må til for å oppnå vannbåren varme enn det å koble panelovnen inn i støpselet i veggen. Og det er i alle fall på det rene, at om alternativet er kun å koble inn en eller to panelovner er det ingenting som kan matche det på pris, annet enn at du må ha en varmtvannsbereder og et pipeløp i tillegg, da. Og kanskje noen termostater for å styre varmen.

Hva er det egentlig som er så vanskelig med vannbåren varme? Du må ha en varmtvannsbereder, så velg da heller enn med dobbel kolbe så kan du varme gulvvannet også. Eller enda enklere, bare en elkassett. Så må du ha en pumpe som kan pumpe vannet rundt, samt en slam- og luftutskiller for å holde vannet rent og korrosjonsfritt.

Jeg tror vi er veldig flinke til å forvirre kundene med alle mulige gulvløsninger, energikilder, og styringer. Det kan av og til faktisk virke som om vi egentlig ikke har lyst til å ha mer jobb, fordi vi har nok å gjøre alle sammen.

Hvorfor ikke gjøre som bilselgeren; starte med grunnmodellen og alle fordelene med løsningen, slik at kunden får lyst til å kjøpe dette nettopp av deg. Deretter kan du alltids tilby alle tilleggsmuligheter som for eksempel varmepumper og appstyringer. Man skal heller ikke glemme Enova-støtten, selv om den reduseres noe i.l.a. 2019.

Vi må være flinkere til å snakke med kundene våre, altså forbrukeren. Være deres rådgivere og fagmann. De rørene som legges ned i gulvene er konstruert for å leve i minst 50 år. Hvor mange andre varmeinstallasjoner er garantert slik levetid? Med vannbåren varme vil du aldri være avhengig av strøm eller noe annet. Du kan skifte kilde akkurat som du vil. Ved å legge rørene tett oppunder gulvet vil du ha en svært rask responstid på oppvarmingen. Med smarte ventiler og styring vil innregulering og levetid på alle komponenter være helt optimal.

Og til slutt, rosinen i pølsa; serviceavtale!

Da jeg vokste opp hadde vi en sentral parafinovn som sto sentralt plassert i huset. Og hver høst kom det en servicemann og sørget for at ovnen var klar for nok en vintersesong. Hvorfor tilbyr ikke flere sine forbrukerkunder å sjekke installasjonene med jevne mellomrom?

Ofte så ser vi ikke skogen for bare trær. Det er mange lavthengende frukter der ute som kan øke antallet jobber. Og om de gjøres korrekt og effektivt vil de føre til større verdiskapning, flere arbeidsplasser, stoltere rørleggere og ikke minst økt lønnsomhet.

Jeg kjenner rørleggere som fakturerer sine kunder kr. 850,-/m2 + mva for 100 m2 vannbåren gulvvarme, alt ferdig lagt, inkl. alt av "stash". Den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen for en bolig i Oslo var i 2018 på kr. 58.534,-. 100 m2 kostet altså 5,8 mill. Vannbåren varme ville i så fall utgjort 1,4 % av denne prisen.

I tillegg slipper beboeren pipeløp og egen varmtvannsbereder. Dette høres vel nesten ut som ordtaket "en pølse i slaktetida". Hvorfor greier ikke flere av oss å overbevise våre kunder at de 1,4 % er verdt pengene, om ikke annet bare på grunn av den økte komforten.

Så kan de fine styringene, og mulighetene for å "snakke" til varmeanlegget og alle lampene, kaffetrakteren, TVen etc. via for eksempel Google Home, komme som hyggelige overraskelser.