KULDE

Kuldegiganter på oppkjøpsraid

Den svenske kuldegiganten Nordic Climate Group har for alvor fått øynene opp for det norske markedet.

Publisert

– Gjennom Perfect Temperatur Group (PTG), som er plattformen til Nordic Climate Group (NCG) i Norge, eier vi nå 12 juridiske enheter i Norge, sier styreleder i PTG, Anders Høifødt.

Nordisk gigant

I desember i fjor ble det kjent at PTG ble en del av NCG. PTG er for øvrig selv et resultat av en strukturering av kuldeentreprenører, hvor selskapet over noen år har kjøpt opp og integrert en del aktører under PTG-paraplyen.

Når de i neste runde selv ble kjøpt opp av NCG, så ble de en del av Nordens største kompetansemiljø på temperaturhåndtering, og en klar markedsleder med rundt 2,5 milliarder kroner i årlig omsetning.

– Nordic Climate Group har lagt en forretningsplan for å bygge den ledende gruppen innen temperaturkontroll i Nord-Europa. Vi identifiserte tidlig PTG som markedslederen i Norge. Når vi har blitt kjent med selskapet er vi blitt imponert over kompetansen, produktene og ikke minst den entusiastiske og prestasjonsorienterte bedriftskulturen som er bygget opp gjennom hele PTG konsernet, sa Mats Åström, konsernsjef (CEO) og CFO i Nordic Climate Group, i en artikkel på selskapets egne sider da oppkjøpet ble gjort kjent.

Fotfeste i Skottland

Siden den gang har veksten fortsatt og senest denne uken ble det kjent at PTG hadde kjøpt Rørvik kulde som holder til i Rørvik på kysten av Nord-Trøndelag. Samlet teller de nå altså 12 juridiske enheter i Norge.

– Det er ikke tvil om at det norske markedet er interessant for svenske aktører. PTG er blant annet tungt posisjonert innen sjømat, noe det ikke er like mye av i Sverige. Dette er et stort vekstmarked hvor vi også har tydelige ambisjoner om å vokse ut av det Nordiske markedet, sier Høifødt.

Nylig ble det blant annet kjent at de hadde fått fotfeste i Skottland, hvor de har etablerte et nytt selskap som skal bidra med salg og service overfor sjømatindustrien der.

– Vi etablerer oss i Skottland for å yte service lokalt til våre eksisterende kunder innen fiskeflåten og landbasert fiskeoppdrett. I tillegg ønsker vi å styrke vårt lokale salg og markedsføring av PTG-produkter og løsninger til det skotske sjømatmarkedet, sier konsernsjef Terje Arnesen i PTG.

I dialog med flere

Styreleder i selskapet legger ikke skjul på at veksten i Norge på ingen måte er over.
– Vi har ambisjoner både om organisk vekst, men også gjennom oppkjøp. Vi er derfor i kontinuerlig dialog med potensielle oppkjøpskandidater. Markedet kan nok derfor forvente seg flere oppkjøp i tiden som kommer, sier Høiseth.

Også når det gjelder vekst i allerede innlemmende selskaper forteller han om en god utvikling.
– Da PTG ble etablert i 2019 hadde selskapene i systemet en samlet omsetning på cirka 400 millioner kroner. I år vil de samme selskapene omsette for over 600 millioner kroner. Utviklingen er med andre ord svært positiv i tråd med våre vekstambisjoner, sier Høifødt.

Fokus på rekruttering

En tredje faktor som skal bidra til å styrke selskapet fremover og være en pådriver for ytterligere vekst, handler om rekruttering.

– Det er et sterkt marked, men for å klare å vokse er vi avhengig av nok personell. Derfor er rekruttering og kompetanseutvikling viktig for oss. Vi skal ikke bare tiltrekke oss folk, vi skal også sørge for at de blir og at de får en karriere hos oss. Som en stor aktør er dette noe vi kan prioritere og jobbe aktivt med, og det er noe som skiller oss fra våre mindre konkurrenter, sier Høifødt.

Powered by Labrador CMS