HMS-APP: Nå kommer Idemia med en app som kan erstatte plastkortet. (Bildet er en montasje)

HMS-kort på mobilen

Målet med kortet er å unngå svart arbeid og sosial dumping.

Publisert Sist oppdatert

Nå kommer den, appen som legger hele HMS-kortet på mobiltelefonen. En stor byggherre eller entreprenør kan følge med på kartet over byggeplassene sine og se til enhver tid om alt er i orden og om de riktige folkene er inne.

– Målet med hele kortet er å unngå svart arbeid og sosial dumping. Derfor har det kommet på plass en del aktører som tilbyr å benytte kortet i adgangskontrollen, sier Jan Petter Mathisen. Han er forretningsdirektør hos Idemia, som produserer HMS-kortene for Arbeidstilsynet.

Enklere kontroll

Samtidig er det blitt enklere å kontrollere at kortene faktisk er gyldige:

– Det er en god del av brukerne som ikke leverer inn kortet når det går ut eller firmaet går konkurs. Så har det vært slurvet en del med å kontrollere om kortet er gyldig eller ikke. Det gjør at den som har hovedentreprisen, ikke har kontroll nedover i rekkene på om folk har rent mel i posen.Idemia og Arbeidstilsynet står nemlig bare for å godkjenne og levere selve kortet. Så er det opp til andre å ta det i bruk i nye sammenhenger og lage løsninger som utnytter den sikre identifikasjonen som kortet skal tilby. Mathisen nevner større byggherrer og entreprenører som eksempler – noen av dem bruker kortet ikke bare til å kontrollere adgangen, men også til å overvåke hvem som er inne på byggeplassen.

Byggeplasskart

BYGGEPLASSKART: Jan Petter Mathisen forteller hvordan for eksempel Oslo kommune har et eget kart over alle byggeplassene sine og får opp et rødt lys så fort noe ser ut til å være feil. Foto: Idemia

– Oslo kommune, for eksempel, har nesten en egen Google Maps med grønne lys over alle de 400 byggeplassene sine. Hver gang det blir en feil, så går det en onlinekontrollering via oss av hvorvidt kortet er gyldig eller ikke. Hvis ikke, så får de melding tilbake, og da begynner det å lyse rødt hos Oslo kommune. Da kan de fatte en beslutning og få Skattedirektoratet eller Arbeidstilsynet til å rykke ut, beskriver Mathisen.De som bruker slike verktøy, får beskjed med en gang når noe er feil. Samtidig kommer det frem hvilke entreprenører det gjelder, og helt ned på hvem som er kortinnehaver.

– Dette er en utvikling som har beveget seg de siste årene. Flere aktører tar i bruk online-valideringen for å sjekke at kortet er gyldig. Dermed tetter de hull for å slåss mot arbeidskriminaliteten, sier han. Det du ikke kan se, er om den som har med seg kortet, faktisk er den som det er utstedt på.

Mobilen som HMS-kort

Førerkort og pass er på vei inn på telefonen, så det er bare logisk at også HMS-kortet kommer dit.

– Det gjør sitt til at den som søker om kortet, vil få muligheten til å få det mye raskere enn i dag som det må produseres og sendes i posten. Det betyr at du kan få kortet i løpet av en dag, forteller Jan Petter Mathisen.I første omgang kan det likevel bli vanskelig å bruke det digitale HMS-kortet som adgangskort. Skulle byggeplassene gå over fra plastkort til mobiltelefon for å slippe deg inn, så ville det bli dyrt med dagens løsninger. Det er ikke noe problem å få appen til å lagre en QR-kode som kan skannes, men da må alle leserne byttes ut. Det som kan gjøre alt enklere, er at Apple åpner NFC-løsningen sin, forklarer Mathisen.

NFC – nærfeltskommunikasjon – er løsningen bak Apple Pay, og senere også Google Pay, som gjør at du kan betale med telefonen.

– Når den åpnes, vil det si at alle mobiltelefoner i markedet vil kunne benytte NFC. Tas den teknologien i bruk på adgangskontroll, da vil du kunne bruke HMS-kortet på telefonen, sier han. Det er i tilfelle bare snakk om en programvareoppdatering i leseren.

Kamera på dashbordet

Det er ikke bare HMS-kortet som byr håndverkerne på nye, digitale kartløsninger. Markedsdirektør Per Christian Andersen i Abax snakker om hvordan den elektroniske kjørebokløsningen nå er kommet med en kjøreadferdssensor som kan vise firmaet og sjåførene hvordan de kjører. Det kan bety sparte penger på drivstoff og vedlikehold.

– Norge er ledende på teknologi innenfor telematikk. Men der vi ser at konkurransen er tøffest i hele Europa, er i Storbritannia. Det de har begynt med her som ikke er kommet hit ennå, er å integrere kamera på dashbordet for å kunne dokumentere ulykker hvis noe skjer, forteller Andersen.

Siden skadeoppgjørene skjer helt forskjellig hos britiske og norske forsikringsselskap, ser han ikke for seg at kameraene som del av kjørebokløsningen.

Midt i bomringdebatten har Abax også utviklet en tilleggstjeneste:

– Hvis du kjører yrkesbil, skal du i prinsippet beskattes også av privat kjøring gjennom bomringer. Tjenesten vår måler bompengepasseringer og kan enkelt rapportere om de er i arbeid eller privat. Det mange ikke tenker på, er at i slike saker er det bedriften som må føre bevisene, sier Per Christian Andersen.

Trengte færre biler

Devinco har solgt 25 000 brikker som hjelper elektrikere, rørleggere, malere og blikkenslagere med å holde oversikt over hvor utstyr og verktøy er til enhver tid. Utstyrskontrollen til Abax har funnet igjen stjålet utstyr både i Norge og Polen.

– Hvis du er 40 mann og trenger å finne et verktøy, går det med mye tid hvis du skal sende SMS til alle for å finne ut hvor det er, sier salgssjef Jan Tore Sætre i Devinco.Han selger Viatracks Find, som er en liten sporingsbrikke som virker sammen med kjørebøkene. Den har ikke egen GPS-enhet, men forteller via kjøreboken hvor den er.

– Så er det en god bivirkning at det dukker opp en del verktøy som har vært borte. Hvis du har glemt det på en byggeplass, så kan du få beskjed om hvor det er og reise og hente det, sier Sætre.

Fant igjen tyvegods

Abax har fortalt i pressemeldinger om blant annet hvordan utstyrskontrollen fant igjen en stjålet vibroplate som var fraktet fra Årnes til Wadowice sør i Polen, og hvordan Kärcher fikk igjen en stjålet henger til 100 000 kroner. Over 10 000 bedriftskunder har en eller annen form for sporing.

– Flere og flere ønsker én felles digital løsning. Se for deg et kart som svarer på både «hvor er bilene mine?», «hvor er maskinene mine?» og «hvor er verktøyet mitt?», sier markedsdirektør Per Christian Andersen.

– Flere og flere etterspør det å digitalisere hvordan man sporer både biler, maskiner og verktøy som en helhet. Da ser de hvor effektiv utnyttelsesgraden er. Vi har sett kunder som hadde ti biler og ser at de bare hadde behov for åtte – da er besparelsen over en million kroner, sier Andersen.

Powered by Labrador CMS