FULL KRIG: Bedriftene får tilgang til åpen anbudskrig, sier Kris Åstum Hildrum. FOTO: UNDERBY

Åpen anbudskrig på nett

Som en slem lillebror til Mittanbud, karakteriserer byggebransjens uropatrulje.

Publisert

Nå er det duket for åpen anbudskrig om oppdrag for privatkunder. Byggebransjens uropatrulje omtaler det nye nettstedet Underby som «Mittanbuds slemme lillebror».Ikke bare prøver håndverkerne å legge inn den laveste prisen – de får mulighet til å underby hverandre underveis.– Dette er fremtidens anbudstjeneste! reklamerer Underby.Kris Åstum Hildrum står bak det nye tilbudet. Fra før driver han hjemmesideleverandøren Agenta.

Budkrig

– Vi ville prøve å lage en anbudstjeneste som er transparent. Det gjør at du ikke bare får gi et tilbud som du aldri får svar på, men at du får anledning til å være med og by. Vi har opplevd det selv, og andre bedrifter som vi har snakket med, forteller at dette er et reelt problem, sier han.Løsningen innebærer at du kan legge inn en pris på et oppdrag. Hvis du ser at andre byr under, så kan du vurdere om du er villig til å gjøre jobben for samme pris og endre anbudet ditt.– Men det skjer helt anonymt. Du trenger ikke å bekymre deg for at noen skal se at det er deg og din bedrift som ligger lavt eller høyt, forteller Hildrum.

Fem laveste

Når budrunden er slutt, blir de fem laveste budene synlige for kunden.– Da er det veldig lurt å ha bygd en fin profil, ha litt referanser på siden sin og få frem eventuelle godkjenninger og mestermerket. Det viktigste er rangering og omtaler – du er ikke nødt til å by billigst, mener han.– Det som ofte har vært problemet i en gammeldags anbudstjeneste, er at du sender inn et tilbud, og så hører du ofte ikke noe mer. Du kan si at «jeg kan også gjøre det for den prisen».Kris Åstum Hildrum mener at Underby også betyr at små og mellomstore bedrifter har sjansen til å være med og konkurrere om oppdrag selv om de ikke har tid eller en egen ansatt til å skrive et plettfritt tilbud.

– For mye prisfokus

Forkjempere for en lovlydig byggenæring er ikke overbeviste.– Dessverre er det altfor mange i forbrukermarkedet som har altfor mye fokus på pris og tilgjengelighet – «hvor raskt kan du begynne?». Seriøse bedrifter har jo gjerne litt å gjøre og må planlegge litt fremover i tid, sier Vidar Sagmyr i Byggebransjens uropatrulje.Han omtaler Underby som «Mittanbuds slemme lillebror».– Mittanbud gjør en viss liten utrenskning og har noen kriterier som de luker ut aktører med, men her virker det som denslags er relativt fraværende, sier Sagmyr.– Vil du anbefale seriøse bedrifter å holde seg unna?– Ja, eller i hvert fall må de skrive i teksten sin når de gir pris hva de har med i regnestykket. En fagarbeider koster mer enn en som kan komme på dagen og jobbe på veldig lav timelønn. De må opplyse kundene om at det er en grunn til at de har de prisene de har, sier han.Aller helst hadde Vidar Sagmyr ønsket seg at den seriøse delen av bransjen hadde klart å få på plass sin egen portal.

Midt på treet

Kris Åstum Hildrum i Underby bedyrer at det kommer til å være vilkår for hvem som kan registrere seg på anbudsnettsiden.– Den første sperren er at det må være operative selskaper med kobling til Brønnøysundregistrene. Så går vi inn og ser på historikk på de enkelte og gjør evalueringsrunder hele tiden, sier han.Han har forståelse for at det ikke alltid er fornuftig å velge den billigste.– Derfor gir vi muligheten til ikke å gjøre det og heller å følge med på de positive egenskapene som kanskje finnes hos dem som ligger midt imellom. Når du har fått presentert både pris og kvalitet, er det en kjent sak at du ofte velger den i midten. Rangering, omtaler, referanser og godkjenningsmerker vil bli presentert for kunden når anbudsrunden er avsluttet. De vil skjønne at den billigste med dårlig rangering ikke nødvendigvis er den beste å velge, sier Kris Åstum Hildrum.

Powered by Labrador CMS