LÆRING: Kanskje ligger det lærdom både for hotellet og kjeden i driften mens hotellet har hatt minimalt med gjester. Aleksander Sommerbakk følger med.
LÆRING: Kanskje ligger det lærdom både for hotellet og kjeden i driften mens hotellet har hatt minimalt med gjester. Aleksander Sommerbakk følger med.

Mye å lære for å stenge riktig

Da gjestene forsvant, var det mye å finne ut av. Teknisk sjef Aleksander Sommerbakk har holdt hotellbygget i drift for halv maskin.

Published Last updated

– Hotellet har vært åpent, og vi har tatt imot de gjestene vi har fått, sier Sommerbakk. Han er teknisk sjef på Radisson Blu i Bodø – «SAS-hotellet», som det heter på folkemunne. Mens koronaen har stengt landet, har han vært permittert i 50 prosent.

20 gjester

På det verste var det 191 rom store hotellet nede i 20 gjester. Etter hvert tok besøkstallet seg opp igjen, og gjestene kom tilbake raskere enn restriksjonene ble opphevet.

– Vi hadde stengt av forskjellige etasjer, lounger, kjøkken og møterom. Den største jobben var at masse møter ble avlyst. Så måtte vi finne ut hva vi kan slå av og hvordan og hva som må gå en time om dagen for at det ikke skal bli ødelagt, forteller han. – De første to ukene var det bare å sette seg inn i hvor mye vi kan slå av uten å ødelegge for de gjestene som er igjen.

Leverandørhjelp

Da var det godt å ha hjelp av leverandørene. For automasjon og ventilasjon vil det si GK og Schneider. De kom med anbefalinger, den tekniske sjefen fulgte opp, og alt ser ut til å ha gått bra.

– Systemer som går på store deler av bygget, var det om å gjøre å få delt opp på fornuftig vis. Noen ventilasjonsanlegg går så og så mange timer om dagen, andre går et annet antall timer. På hotellrommene går ventilasjonen hele tiden så ikke gjestene kommer til innestengt luft, forklarer Sommerbakk.

I første etasje har hotellet et helt, lite kjøpesenter. Leietagerne der lever sitt eget liv. Narvesen har vært åpent stort sett hele tiden, mens restaurant, frisør og treningssenter måtte stenge. Da gjaldt det å holde kommunikasjonen åpen om hva de forskjellige trengte.

Bygget er fra 1971. Mye av det tekniske er byttet ut. Annet er ikke byttet ut, men burde ha vært det. Nå er målet å få skiftet alt i løpet av tre år, ikke minst for å spare energi.

Åpningsplaner

Aleksander Sommerbakk har hele tiden hatt planene klare for å åpne igjen. – Vi har legionellasystem fra Norkjemi som alltid står og går. Men når vi åpner opp for gjester, så spyler vi gjennom slik at alt det stillestående vannet blir flyttet på, og slik at vi får kjemikaliene gjennom hele anlegget. Så sjekker vi alle rom og områder manuelt, forklarer han.

Vanligvis har bygget en teknisk sjef og en vaktmester. Nå har det måttet klare seg med sjefen i halv stilling.

– Det er nesten så jeg har hatt mer å gjøre enn ellers. Jeg rapporterer hver uke på strømforbruk, vannforbruk og varme – vi har fjernvarme. Da kan vi følge med på forbruket vårt opp mot antallet gjester og se hva vi klarer å hente inn andre plasser. Kanskje det er en læringsprosess både for meg og min tekniske sjef, som er ansvarlig for hotellene i Norden, sier Sommerbakk.

Sikkerhet først

Han føler seg heldig som har fått lov å arbeide 50 prosent i en periode der mange på hotellet har vært helt permitterte. Samtidig har det vært travelt, altså:

– Men jeg tar det viktigste først. Sikkerheten til gjestene er pri én. Hvis det er andre ting som må repareres på et rom eller noe sånt, så kommer det i andre rekke. Vi har ikke fullt hotell, så hvis det er noen rom det er feil på, flytter vi bare gjestene til et annet rom, sier Aleksander Sommerbakk.