Grossistene tar ladegrep

Flere av de selger både elbil-ladere og tilbehør, men utenfor grossistenes egne butikker og lager er likevel lademulighetene få.

Published Last updated

Nå har imidlertid flere av landets største grossister seriøse ladeplaner.
– Vi har som mål å halvere våre utslipp innen 2030. Vi vil derfor også gjøre det enklere for alle våre kunder å lade opp sine el-kjøretøy når de besøker oss, sier fersk bærekraftsjef hos Ahlsell, Elisa Gasperini.

Gasperini begynte hos Ahlsell i begynnelsen av april. Hun forteller at de allerede har lademuligheter ved flere av selskapets lager og butikker.

Ved Ahlsell Norges hovedkontor og logistikksenteret på Gardermoen er det for eksempel lademulighet både for ansatte og besøkende. I tillegg har 17 butikker lademulighet for besøkende, samt at ytterligere tre lokasjoner får lademuligheter innen sommeren neste år.

– I tillegg til de laderne som vi har i dag, så vil det nye hovedkontoret og Ahlsell største butikk i Alf Bjerckes vei 22, få gode lademuligheter både for kunder og ansatte når de flytter inn ved årsskiftet 2022/2023. Dette er en konkret måte å bidra til det grønne skiftet og den økende etterspørsel etter el-bil lading, sier Gasperini.

Flere med planer

Ahlsell er på ingen måte alene. Flere av de store grossistene planlegger nå å bygge ut lade-infrastruktur ved sine lager.

– Vi er veldig positive til å være med på denne utviklingen. Vi jobber derfor med dette i skrivende stund og ser på mulighetene for å etablere ladepunkter for våre kunder, sier logistikksjef i Heidenreich, Geir-Vegar Ellingsen.

Han forteller at de er kommet lengst i dette arbeidet på sitt sentrallager hvor de nå er i gang med å innhente tilbud.
– Her vil vi i utgangspunktet etablere lading for egne ansatte, men det kan være at dette også blir utvidet til å gjelde kunder, sier Ellingsen.

En av utfordringene er ifølge logistikksjefen at de som er innom på selskapets lager bare er der i en halvtime til tre kvarter.
– Da hjelper det lite med en vanlig lader, det må hurtigladere til, noe som krever en helt annen tilgang på strøm. Vi er som sagt veldig positiv til å være med på dette og ser derfor konkret på hvordan vi kan være med å bidra til overgangen til elektriske kjøretøy for våre kunder, sier Ellingsen.

På plass i løpet av året

Også hos K Group, som eier både Byggmakker, Elfag og Onninen har de planenen klare.
– Vi har et initiativ for å legge til rette for lading på alle Onninen Express i løpet av året. På Byggmakker-varehusene legges det også til rette for lading ved ombygging, eller nyetablering. Her har vi ennå ikke iverksatt et prosjekt for å rulle dette ut strukturert, men følger tett med på etterspørselen fra kundene, sier Direktør Kommunikasjon, Konsepter & eCom, hos K Group, Petter Knutsen.

Også hos Brødrene Dahl står el-ladere på dagsorden.

Dennis Knarvik som jobber med bærekraft i Brødrene Dahl forteller at de skal installere mellom 20 og 30 ladere i løpet av ikke alt for lang tid.
– De første kommer på vårt anlegg på Langhus, og planene er at resten skal fordeles på fire andre lokasjoner. Vi har en overordnet strategi om å etablere ladenettverk på våre servicesenter, men før vi ruller dette ut ønsker vi å se hvordan det fungerer på et mindre antall, sier Knarvik.

Kan fylle både bil og batteri

Alt i alt ser dette med andre ord positivt ut for alle som allerede har investert eller går med planer om å investere i ny el-varebil. Dersom det går som grossistene lover, så vil de fleste i løpet av ikke alt for lang tid ha bygget ut ladestruktur som gjør at man som kunde både kan fylle bil og batteri.

Powered by Labrador CMS