REKLAMEPLAKATER: Firmabilene er alltid rene og ryddige.
REKLAMEPLAKATER: Firmabilene er alltid rene og ryddige.

Sterk vekst tross korona

Published Last updated

Fra den spede starten midt i 2016 har omsetningen vokst jevnt til 7,5 millioner kroner i 2019. Resultatmarginen har hele tiden ligget rundt ti prosent. Omsetningen ved utgangen av september lå 25 prosent over samme periode i fjor.

– Korona ga full stopp i 14 dager, men så kom det igjen for fullt, sier daglig leder Thomas Grepstad.

Skryt fra leverandør

Fjordane Varmepumpeservice lager ikke egne pumper selv, de driver kun med videresalg. 90 prosent er luft-luft til bolig, og Toshiba og Samsung er de dominerende merkene.

– Fjordane Varmepumpeservice er en av våre aller beste forhandlere. Det er en svært solid bedrift som leverer helt unike tall. Jeg har hørt at de planlegger utvidelse til Sogndal. Det skulle ikke forundre meg om de er landsdekkende om ti år, sier salgsdirektør Andreas Kvamme i ABK-Qviller.

En nøkkel til veksten er synlighet i lokalsamfunnet. Folk sier til Grepstad at de ser dem over alt, selv om bedriften ikke har mer enn tre firmabiler.

– Alt må se likt ut. Da får du synlighet og gjenkjennelse. Derfor går vi alltid i firmaklær og vi støtter lokale organisasjoner som idrettslag – med eksponering av logo, sier han.

– Vi ble tre mann fra 1. august i år. Salget øker jevnt, og et sted stopper timene. Det ble stort volum på få folk, vi måtte bli flere, legger han til.

Kunden er konge

For å innfri hårete vekstmål, må bedriften ha høy kundetilfredshet. Fjordane Varmepumpeservice legger vekt på å alltid være tilgjengelig. Kan de ikke svare, ringer de tilbake ved første mulighet. De forsøker å finne riktig pris, som de avtaler på forhånd. Og de strekker seg litt lenger. Grepstad kan skryte av å ha montert det som trolig er Norges vestligste varmepumpe – på Sandøy.

– Folk på sånne øyer er ikke vant til at noen kommer og besøker dem. Vi har masse jobb der ute. Vi samler gjerne opp litt, så vi ikke flår dem med reiseregning, smiler Grepstad.

KREMMER: Thomas Grepstad er opptatt av detaljene. Det blir det salg av.
KREMMER: Thomas Grepstad er opptatt av detaljene. Det blir det salg av.

Økt salg betyr at bedriften får ut mer varer, noe som gir større synlighet, som igjen leder til større salg – og den positive spiralen er i gang.

– Fornøyde kunder er den aller beste markedsføringen du kan få, sier Grepstad.

Man kan spørre hvordan en bedrift med kontor midt i skogen kan selge varmepumper for snart ti millioner kroner. Nærmeste tettsted, Sande i Sunnfjord, er jo egentlig ikke noe skikkelig sted.

– Men trekk sirkel 1,5 timers kjøring rundt oss, og du finner byer som Førde og Florø, tettsteder som Askvoll og Høyanger, samt øyene utenfor. Det er nok å ta av, man må bare legge opp en plan. Søndagskveldene er flotte til det, sier Grepstad.

Powered by Labrador CMS