– Vår bransje er nødt til å ansette
Markedet for varmepumper har aldri vært større.
– De selskapene som ønsker å ta del i veksten må ansette flere medarbeidere, mener salgsdirektør Andreas Kvamme i ABK AS. Markedet for varmepumper har aldri vært større.
Tekst: Hilde Kari Nylund
Fjoråret knuste alle rekorder, med over 100 000 solgte varmepumper og tosifret vekst i nesten alle segmenter.– Oljefyr-utskifting har tatt av, luft-til-luft-varmepumper vokste nesten 30 % i fjor og utskiftingsmarkedet skal bli større – men for få bedrifter ansetter. Det må en gjøre noe med, understreker Kvamme.Kort ned leveringstiden!
Etter å ha montert anslagsvis 700 til 800 luft-til-luft-varmepumper, og jobbet som salgssjef og avdelingsleder i flere installasjonsbedrifter, har han klare formeninger om hva som skal til for å lykkes. Å ansette flere medarbeidere for å møte økt etterspørsel er noe av det viktigste.– Jeg erfarte ganske tidlig at med en eller to dagers leveringstid fikk vi alle salgene, når konkurrentene hadde to til tre uker, forteller Kvamme.Framfor å kvitte seg med ansatte og øke leveringstiden, valgte han derfor å ansette og korte den ned.
– Noen må ut i markedet og gjøre kaken større
Selv om markedet nå er rekordhøyt, er det ikke gitt at det fortsetter. Kvamme tror mye salg forsvinner til detaljhandel nettopp fordi leveringstiden der er kortere.– Det begynner å haste med å få rørleggere og installatører til å bygge selskap for fremtiden, oppsummerer han. Selvsagt gjelder det å ansette riktig, både person og profesjon. Bransjen er god til å ansette ingeniører med høy kompetanse, men Kvamme savner flere dyktige selgere som kan være aktive ute i markedet.– Mange bedrifter ser på det å ansette en selger som en utgift, i stedet for å vektlegge mulighetene dette skaper for å utvikle bedriften, sier han og minner oss på at salg er et eget fag.
Sørg for å utvikle bedriften
Å ruste seg for fremtiden handler ikke bare å om å rekruttere; en sunn og bærekraftig bedriftsøkonomi er en forutsetning.– Du kan være dyktig på det du driver med, men det hjelper ikke hvis du ikke jobber riktig, og tjener penger sier Kvamme. Effektivisering er et nøkkelord, og det handler mye om tidsbruk og planlegging av jobber. Kjøring til og fra grossist, gratis pølse og is kan fort bety to arbeidstimer som ikke kan faktureres kunden. Kvamme var bevisst på dette da han jobbet i faghandlerleddet.– Daglig leder bør snakke i plenum med sine ansatte om bedriftsøkonomi – det handler om å sikre arbeidsplasser og skape muligheter, poengterer han.Da Kvamme var regionsansvarlig for ABK i Hordaland og Sogn & Fjordane jobbet han mye med bedriftsutvikling hos faghandlere, og vil dele flere tips om dette på Varmepumpekonferansen 2019.