SANITÆR

Klagestrøm mot rørleggervakt

Da klagene rant inn, byttet de navn, slo seg konkurs og startet nytt firma under det gamle navnet. – Vi gjorde så godt vi kunne, men vokste for fort, sier daglig leder Axel Heydari i 24/7 Rørleggervakten.

Publisert Sist oppdatert

Utrykningsgebyrer og krav om betaling på stedet. Forbrukerrådet og senere Forbrukertilsynet har fått en lang rekke klager på 24/7 Rørleggervakten.

Stort sett endte klagene med at kundene har måttet betale: Hos firmaet fikk de ikke gehør, og til slutt gikk det konkurs.

Nå er 24/7 Rørleggervakten i gang igjen med nytt firma under samme navn og med samme daglige leder.

25.000 på stedet

Rørleggeren rykket ut for å tine fryst vannrør, men uten å ha med seg utstyret han trengte, skriver en kunde i Lørenskog. Ifølge kunden ville rørleggeren ha 25.000 kroner betalt på stedet for å tine røret og legge varmekabel.

– Han hadde veldig dårlig tid, var ikke strukturert, reiste tilbake etter utstyr og skulle ringe igjen, men gjorde det ikke. Jeg betaler ikke for noe som ikke er gjort, skriver kunden i Lørenskog.

Hun måtte få ringe en annen rørlegger.

– Rørleggeren vår tømte varmtvannsberederen for å tine opp røret. Ifølge ham fikk dere fullt vanntrykk, svarer rørleggerbedriften.

17.000 på vipps, for en time

– Rørleggeren ga ikke forhåndspris, ikke faktura, var her under en time og nektet å gå før han hadde fått vippset 16 970 kroner, skriver en annen kunde.

Der monterte rørleggeren nytt blandebatteri.

På regningen står det 7770 kroner for ferdig montert kjøkkenkran, 860 for drivstoff, parkering og slitasje på servicebil, 250 kroner for smittevernutstyr, 5375 for vaktutrykning på helligdag og 4500 for åpning av grossist utenfor åpningstid – og så er det trukket fra rabatt fordi kundene måtte vente.

Utrykning eller ikke?

To naboer i Drammen ringte på dagtid på grunn av en lekkasje fra en utekran.
Ifølge dem fikk de vite at rørleggeren kunne komme ved tretiden. De ba om at rørleggeren ikke skulle komme etter fire – men han kom ved sekstiden.

Da fakturaen kom, var storparten av regningen gebyr for å rykke ut etter fire. Her protesterte ikke kundene på prisen for jobben, men på at de fikk et utrykningsgebyr selv om rørleggeren sa at han skulle komme tidligere på ettermiddagen.

En kunde i Oslo forteller at hun bestilte isolering av et rør som laget en dunkelyd. Problemet kunne ikke utbedres, og hun fikk en regning på 9685 kroner. En annen forteller hvordan jobben var et tett sluk og at hun aldri ba om noen utrykning – men fikk utrykningsgebyr likevel.

En tredje kunde i Oslo tok kontakt om en mulig lekkasje, fortalte at det ville bli dekket av forsikringsselskapet, men fikk likevel en regning på 4500 kroner for utrykningen til en ti–femten minutters sjekk.

Den saken måtte Forbrukerrådet til slutt avslutte fordi rørleggerbedriften ikke svarte på henvendelsene.

Også i de andre sakene har Forbrukerrådet og senere Forbrukertilsynet slitt med å få svar fra bedriften og brukt mye tid på å purre.

Byttet navn og slo seg konkurs

24/7 Rørleggervakten byttet navn til Komplett Rør i juni i fjor.

Da hadde daglig leder Axel Heydari allerede startet et annet firma – og det tok navnet 24/7 Rørleggervakten mindre enn tre uker senere. I september gikk så det gamle rørleggervakt-firmaet – det som nå het Komplett Rør – til retten og ba om å bli slått konkurs.

– Jeg driver et rørleggerfirma nå. Tidligere drev jeg et med tre mennesker, og tre eiere ble rett og slett for mye. Vi i selskapet vokste for fort, og det ble for mye kaos, sier Axel Heydari nå.

– Vi gjorde så godt vi kunne og prøvde å være snille, men vi klarte ikke å gjøre alle fornøyde, sier han.

– Kan ikke jobbe gratis

Om navnet sier han at han synes 24/7 Rørleggervakten var et attraktivt navn, men det passer ikke like godt på firmaet lenger.

– Det er slik overalt i bransjen: 90 prosent av private kunder er fornøyde, og de andre ti prosentene vil aldri bli fornøyde. Jeg står opp to om natten og kjører til kunder som ikke har vann i huset sitt, gjør en jobb, og når det kommer til betaling, er alt galt. Vi kan ikke jobbe gratis, sier Axel Heydari.

Flere med lignende navn

«Rørleggervakt»-navnet er det flere som bruker. 24/7 Rørleggervakten har ikke noe å gjøre med Rørleggervakta 24VVS, som Markedsrådet ila 210 000 kroner i gebyr for å villede forbrukerne i 2019.

Og ingen av de to bedriftene har noe med den tradisjonelle oslobedriften Rørleggervakta. Da Rørleggervakta 24VVS fikk den ene klagen etter den andre, skrev nemitek.no om hvordan rørleggermester Jan Urdal i Rørleggervakta prøvde å få kontakt for å si at ingen av de to firmaene kunne være tjent med å ha så like navn, men det fikk han ikke respons på.

Powered by Labrador CMS