Frostsikring-roth
FROSTSIKRING: Brukerne setter ofte de trådløse termostatene på frostsikring, og dermed holder anlegget seg på 8 grader. Sjekk om det lille brytersymbolet, nederst til venstre på displayet, kommer opp – da må frostsikringen skrus av.

Tekniske råd til rørleggere fra Roth

Feil på termostat? Begynn feilsøkingen i et hjørne. Ta deg tid og arbeid systematisk når du skal finne feil. Det hadde hjulpet mye om flere hadde lest bruksanvisningen, men teknisk sjef, Odd Viddal i Roth bistår gjerne. 

– Mange av de spørsmålene vi får, går på valg av systemløsning og hva vi anbefaler. Noen har spekulert litt selv og lurer på om det de har funnet ut, er en kurant måte å gjøre det på. Noen få er jo på ville veier, også, sier han.

Bruksanvisning

Den andre gruppen som ringer teknisk support i Roth, er de som trenger hjelp med å finne feil.

– Det dreier seg om alt fra at anlegget ikke er innregulert til ren feilsøking. Det kan jo være at de har rotet til programmeringen med termostater og kurser. At badet styrer soverommet og omvendt, er en dårlig miks, smiler Viddal.

– Enkelte finner fort ut av sånne feil. Andre tenker ikke de banene og lurer på hva slags dritt-automatikk dette er. Mye kunne ha vært løst om de hadde giddet å lese bruksanvisningen. Litt for mange er vel for dårlige til å lese den. Men så er det også mange som sier at dette kunne de sikkert funnet ut selv, men de ringer fordi det er lettere. Vi hjelper selvfølgelig.

Feilsøk

Teknikerne fra Roth er også ute på feilsøk og assisterer rørleggeren – eller konsulent eller utbygger i de tilfellene der det skjærer seg mellom rørleggeren og kunden.

– Innimellom ser vi rare ting, men som oftest er det småting som lett lar seg løse, forteller Viddal.

Mange ringer hver dag for å få tips, råd og forslag.

– I og med at vi har de lavtbyggende systemene våre, får vi spesielt mange spørsmål om de kan gjøre sånn og sånn på rehabilitering, sier han.

– Når de vet at de kan høre med Roth og at de får noen vettuge tips, så skaper det relasjon og tillit, konstaterer Odd Viddal.

Odd-Viddal-Roth
GIR ROTH: Odd Viddal og kollegene hos Roth gir gjerne råd og ser at det hjelper på det gode forholdet til kundene. Mye kunne ha vært løst om de hadde giddet å lese bruksanvisningen, sier Odd Viddal. FOTO: Georg Mathisen

Her er rådene

Her er rådene fra Roth til rørleggerne:

  • Begynn i et hjørne og jobb deg utover når du skal finne feil. Når du driver med feilsøking, må du være systematisk og ta deg god tid.
  • Hvis brukeren ikke får det varmt nok, så be dem sjekke temperaturen på anlegget og at det faktisk står varme på det.
  • Ved trådløs romregulering: Sjekk at termostaten ikke står på frostsikring. Da er det 8 grader som gjelder. Du kan gå på termostaten og få klikket opp og ned, men med én gang du stiller tilbake, går den på frostsikring igjen.
  • Hvis du lurer, så trykk på en knapp og se hvilke symboler som kommer opp på skjermen. Kommer det opp et blinkende bryter-symbol – det samme som på en av- og på-knapp – nederst til venstre i displayet, så står termostaten på frostsikring. Da er det bare å klikke over på «sol», så er du i gang igjen.
  • Sjekk trykket. Enkelte har rett og slett ikke trykk på anlegget, og da klarer ikke pumpen å dra vannet rundt selv om alt er åpent og alt ser normalt ut.
  • Kontroller ekspansjonskaret. Om det er ustabilt trykk og sikkerhetsventilen drypper, er det ofte ikke trykk i forkomprimeringen og belgen i ekspansjonskaret som har klappet sammen. Mye kan løses om du greier å selge inn en serviceavtale med kunden.

Husk på dette!

I denne serien hjelper vi deg å unngå pinlige bommerter.
Her får leverandørene fortelle hva rørleggerne spør dem om – og hva som er viktig å
huske når du monterer produktene deres.