Thorbjørn-Theie_tall_nemitek800x600
Thorbjørn-Theie, VVS Norge. Foto:Georg Mathisen.

Rørleggerne mister markedsandeler

Mens rørleggerne selger omtrent som før, har andre femdoblet salget av baderomsutstyr de siste 20 årene. Nå faller rørleggerne under 60 prosent markedsandel.

– Vi selger mer, men tjener mindre, oppsummerer Thorbjørn Theie. Han har gjort tallknuserjobben med bransjetallene. De forteller om rørleggerbedrifter som øker omsetningen, men mister markedsandeler og sitter igjen med dårligere marginer.

Vil du lese flere saker som dette? Nå er det 50% rabatt på Rørfag ut året!

Mye mindre margin

Samlet økte rørleggerbedriftene i Norge omsetningen med 18 prosent fra 2015 til 2017. Vareforbruket økte med 20 prosent. Driftsmarginen, derimot, den har falt med en tredjedel på to år. Fra 6,5 til 4,7 prosent.

– Siden omsetningen går opp, er det ikke klaging. Men når vi begynner å knuse tallene, ser vi at det skyldes at markedet er så utrolig bra. Det er masse jobb, og utfordringen er at det ikke er rørleggere nok, ifølge Theie.

Mister andeler

Den dagen markedet ikke øker lenger, er det tøffe tider i vente. Ikke minst fordi rørleggerne mister andeler jevnt og trutt. Andre kanaler er snart like store som rørleggerne på salg av baderomsutstyr.

De siste 20 årene har rørleggerbedriftene økt salget av baderomsutstyr med under én prosent i året. Andre, derimot, har mer enn femdoblet salget.

I 2000 hadde rørleggerne 86 prosent av dette markedet. Det vil si 2,75 milliarder kroner, målt i kjøp fra grossist. Andre kjøpte for 443 millioner.

Under 60 prosent

I 2015 var rørleggerne oppe i 3,16 milliarder kroner; en markedsandel på 68 prosent. Og neste år ligger det an til at rørleggerandelen faller under 60 prosent.

Da viser prognosen til Theie 3,31 milliarder til rørleggerne – 59 prosent av totalmarkedet. Andre: 2,27 milliarder kroner.

– Vi ser tilsvarende endringer også i prosjektmarkedet. Der er konkurransen stadig tøffere fra blant andre entreprenører som GK og Assemblin, og også fra aktører med prefabrikkerte løsninger, sier Thorbjørn Theie.

– Det er endringer som er i ferd med å skje, og de endringene som skjer utrolig fort, konstaterer han.