Vladimir Pak lager sushi på Omakase i Oslo.
VERDENSMESTER: Vladimir Pak er kåret til verdens beste sushikokk.

Michelin-restauranter velger dusjtoalett

Andre restauranter presenterer meny og vin. Denne presenterer dusjtoalettet.
– Veldig hygienisk, sier Michelin-kjøkkensjef Roger Asakil Joya.

De skaper japansk miljø, og de frister asiatiske turister. Dusjtoalettene er i ferd med å få en nisje i hotell- og restaurantnæringen i Norge.

Mesterkokker

– Vi gjorde det 100 prosent, sier Roger Asakil Joya. Han er kjedegründeren som kom til Norge fra Filippinene som 17-åring og tilfeldigvis ble sushichef. Topprestauranten hans, Sabi Omakase, fikk en michelinstjerne og ble kåret til Nordens beste restaurant i 2017. Samme år ble Vladimir Pak kåret til verdens beste sushikokk i VM i Tokyo. Nå driver han Omakase by Vladimir Pak i Oslo.

«Omakase» betyr rett og slett at gjesten overlater til kokken å velge menyen. Følgelig er det ekstra viktig at menyen blir presentert. Spiser du sushi hos Vladimir Pak, for eksempel, så får du beskjed om hva du får å spise, hva du får å drikke – og at du bør sørge for å prøve toalettet i løpet av måltidet slik at du får en skikkelig japansk opplevelse.

Roger Asakil Joya
OPPLEVELSE: – Dusjtoalettet skal være en del av opplevelsen, fastslår michelinstjernekokk Roger Asakil Joya.

Opplevelse

– Jeg tror vi er de første asiatiske restaurantene i Norge som har dusjtoalett. Det skal være en del av opplevelsen, sier Roger Asakil Joya.

Han ble, ikke overraskende, kjent med løsningen i Japan.

– Jeg lærte om dem da jeg jobbet i Japan. Det er veldig hygienisk, sier han, og avslører: – Jeg bruker Geberit dusjtoalett også hjemme etter at vi bygde nytt bad, og også partnerne mine bruker dem hjemme.

Også hoteller

Ifølge salgssjef Rolf Nilsen i Geberit er ikke Joya og Pak de eneste som frister spise- og overnattingsgjester med dusjtoalett. Han trekker frem Teatro Terrasse, som ligger rett rundt hjørnet fra Omakase by Vladimir Pak, som et annet eksempel.

– Der har vi fem. De er også inspirert av Japan og ville ha det i restauranten. Så har vi flere og flere hoteller som velger dusjtoalett fordi de har asiatiske gjester, forteller Nilsen.

– Vi har flere hoteller på gang som skal investere i det på suitene sine. I prospektet på rommet sier de at de har Geberit Aquaclean.

Geberit Aquaclean Mera
ATTRAKSJON: På Omakase-restaurantene i Stavanger og Oslo får gjestene aktiv oppfordring til å bruke toalettet – et Geberit Aquaclean Mera – i løpet av måltidet.

Færre ræva-spørsmål

Nilsen understreker at det var Geberit som begynte å utvikle og produsere dusjtoaletter, selv om det var i Japan de slo gjennom først.
– Asiatene gjør seg jo rene med vann. Varmen i setet er fordi toalettet i Japan ofte har vært ute i et eget hus, sier han.

Ute på boligmesser og fagmesser opplever Geberit en stor endring i spørsmålene som kommer.
– Før fikk vi spørsmålet «er det sånn som spyler deg hardt i ræva?». I dag er folk borte og snakker helt naturlig med deg, om hygienen og velværet, sier Rolf Nilsen.