ABK-rørlegger-nemitek

Ingen vei utenom uteføler

Du må ha en føler for å måle utetemperaturen, fastslår Andreas Kvamme i ABK. Men ellers oppfordrer han rørleggerne til å ringe og spørre eller å sjekke på nett.

– Veldig mange henvender seg til oss, forteller Kvamme. Han er salgsdirektør i ABK. Nå har han tatt en runde med rørleggere og kolleger og kombinerer det med kunnskap fra 16 år i bransjen for å fortelle hva rørleggere først og fremst lurer på.

Alarmkoder

– Rørleggeren er veldig ofte opptatt av å levere komplett varmesystem. Da må han også veldig ofte veilede elektrikeren. Da henvender veldig mange seg til oss. Det starter veldig ofte allerede med en tilbudsforespørsel. Men de ringer mest for å få tak i gode systemskisser og gode plantegninger for hvordan varmeanleggene skal bygges, sier Kvamme.

Da er spørsmålene slik som «hvor stor sikring skal vi ha her?» og «hvor skal følerne sitte?».

– Så har de ofte tekniske spørsmål. For eksempel alarmkoder, forteller han. Da kan det være greit å henvise til nett. ABK har verktøy tilgjengelig på nett, og på nettsidene til Nibe går det an å gjøre enkle alarmsøk og finne alarmkodeliste.

Nyttig på nett

– Hvis du går inn på Nibe selv, så ser du at der ligger veldig mye av den informasjonen som rørlegger har behov for ute i felt. Det samme gjelder de andre leverandørene våre.

Dermed er det nyttig med tanke på senere utfordringer å sende rørleggeren til nettsidene. Den som har funnet svaret der én gang, går lettere inn og sjekker neste gang.

Så er det mange forskjellige utgangspunkt. ABK har mange nye kunder, men også trofaste storkunder som har vært med lenge. Henvendelsene kommer om mange forskjellige produkter – varmepumper, utstyret til brønner og distribusjonssystemer.

Rørleggeren kan mer

– Kompetansen i rørleggerbransjen har vært i fin utvikling. Henvendelsene til oss går ned, samtidig som salget øker. Det tyder på en kompetanseheving i bransjen, sier Andreas Kvamme.

Så går altså veldig mange av henvendelsene på elektro, fordi det er en jobb som elektrikeren skal gjøre og fordi elektrikeren ikke har satt seg inn i varmeanlegget og behovet til kunden.

– Ofte blir rørleggeren basen som skal fortelle hva elektrikeren skal gjøre, og så bistår vi, oppsummerer han.

Et typisk spørsmål er om du må ha en uteføler for å måle utetemperaturen. Det må du.

– Våre varmepumper er utekompenserte. Det vil si at vi tilpasser turledningstemperaturen til den til enhver tid gitte utetemperaturen. Du får ikke kjørt i gang maskinen før du har en uteføler som elektrikeren må koble.

Vil ha telefoner

Først og fremst er Andreas Kvamme og ABK opptatt av å være tilgjengelige for kundene.

– Rørleggeren har en tøff hverdag, og det er ofte enklere å løfte opp telefonen enn å gå på en nettside. Vi ønsker jo at kundene skal ringe inn. Men det er litt forskjell på kundene. Noen klarer seg selv og har funnet sin metode for å få den informasjonen de trenger – andre trives med å ringe inn for å spørre, sier Kvamme.

Her er rådene

  • Hvis du sjekker nettsiden til produsenten eller leverandøren, finner du gjerne svaret på det du lurer på.
  • Nettsidene har gjerne søkemotorer, og de er tilpasset slik at du kan bruke dem fra telefonen.
  • Alle installasjonsmanualene til varmepumpene ligger for eksempel ute på nettsidene.
  • Du må ha en uteføler til varmepumpen, og den må elektrikeren koble.

Husk på dette!

I denne serien hjelper vi deg å unngå pinlige bommerter.
Her får leverandørene fortelle hva rørleggerne spør dem om – og hva som er viktig å
huske når du monterer produktene deres.