CC-driftere-Roy-Magne-Eng-og-Lars-Aron-Hjelleset
I episode to av kjøpesenterets egen realityserie «Livet på CC» kan seerne følge dagen til Roy Magne Eng og Lars Aron Hjelleset.

Helter i drifts-reality

Drifterne rykker ut når noen blir syke, de stiller som fotomodeller, og nå er de blitt realitykjendiser. Arbeidsdagen på CC på Gjøvik byr på det meste.

– Skulle vi gått gjennom hele arbeidsbeskrivelsen, ville vi nok måttet sitte lenger på jobbintervjuet, ja, smiler Roy Magne Eng og Lars Aron Hjelleset. Drifterne på det største kjøpesenteret mellom Strømmen og Trondheim har en arbeidsdag som strekker seg langt ut over SD-anlegg og teknisk rom.

Realityserie

I vinter ble de realitykjendiser, også. CC Gjøvik har laget sin egen realityserie. Der er episode to viet Eng og Hjelleset.

– Det er mange som har tatt kontakt hos dem, og alle sier at de syntes den var bra, sier driftsansvarlig Roy Magne Eng. Han forteller om en hverdag som må planlegges godt.

I episode to av kjøpesenterets egen realityserie «Livet på CC» kan seerne følge dagen til Roy Magne Eng og Lars Aron Hjelleset.

Før åpningstid

– Vi må utnytte den tiden som er ledig utenom åpningstid, konstaterer han. Alt som skal skje i fellesarealene som er åpne for kundene, skal helst gjøres før butikkene åpner klokken ti. Derfor har de to drifterne vekslende arbeidstid – de bytter på å begynne halv sju om morgenen for å få gjort unna morgenoppgavene.

– Når det skjer noe i butikkene, gjør vi det stort sett i løpet av dagen. De merker gjerne at noe er galt når de kommer for å åpne. Det blir litt stress hvis de finner ut kvart på ti at de mangler lys, sier han.

Både leietagerne og drifterne bruker servicetorget på senteret. Der kan butikkene rapportere inn digitalt det de trenger hjelp med, og så får Eng og Hjelleset beskjed på en app på mobilene sine.

Innsatsgruppe

De to drifterne er en sentral del av innsatsgruppen på senteret. Den får opplæring og oppdatering på førstehjelp, brannvern, trusler og alt de risikerer å møte, fire ganger i året.

– Det er en frivillig gruppe for alle ansatte på senteret som vil hjelpe til ved alt fra personskader til brannvern til ran. Vi blir kalt ut når det skjer noe, forklarer Roy Magne Eng. I reality-episoden rykker de ut til H&M, der en kunde har fått et illebefinnende. Innsatsgruppen sørger for at hun blir hentet i ambulanse.

En gang en kunde fikk hjertestans på senteret, ringte AMK-sentralen til innsatsgruppen slik at den kunne bistå til ambulansen kunne komme. Det viser at proffene stoler på at de gjør en skikkelig jobb.

Fotoshoot

Samme dag stiller drifterne som modeller på motefotografering for en av butikkene på senteret. Lars Aron Hjelleset innrømmer at han blir varmere av et slikt oppdrag enn av å rykke ut med innsatsgruppen.

– Litt morsomt og litt kleint, sier han.

– Jeg trives veldig godt med å ha en veldig variert hverdag, understreker Roy Magne Eng.

– Du vet at du får en fin dag nesten uansett når du er på jobb.

Tømrer og elektriker

De to hadde ingen erfaring med førstehjelp og beredskap fra før. Eng er tømrer med 21 år bak seg i Miljøbygg, som nå heter Backe Oppland. Hjelleset hadde vært elektriker i 13 år. På CC begynte de samtidig, for to og et halvt år siden.

– Jeg ble litt lei av byggebransjen, og jeg kjenner at jeg har jobbet der så lenge. Det er et tungt yrke. Det er ikke alle som kan stå i jobben et helt yrkesliv. Her er det hektisk i perioder, men ikke like fysisk tungt, sier Eng.

Hektisk vår

Vårpussen er hektisk – når snøen blir borte, skal det shines opp til sommeren. Høsten er det også litt å gjøre, og før jul blir det gjerne 20 000 kunder på senteret i løpet av en dag. Så er det roligere og tid til vedlikehold rett etter jul og om sommeren.

Teknisk sjef Stein Erik Waal har ansvaret for alle CC-sentrene i mjøsbyene.

– Eiendomsselskapet har vært veldig flinke til å skifte ut teknisk utstyr når det har vært utbedringer. Ellers er vi i startgropen på en større oppussing innvendig her på Gjøvik. Vi starter opp rett etter sommerferien. Da er det blant annet et par soner som henger igjen med gamle gulvfliser som skal skiftes. Det må planlegges godt, sier Waal.