Christine Kannick-Hanne-Midttveit-og-Ragnhild-Tjore-abk-Bergen

Halve ABK-staben er damer

Rørleggerne står på for å få flere jenter inn i faget. Noen av leverandørene har allerede kommet langt. Hos ABK i Bergen er halve staben damer.

– Og nå ser vi etter flere folk, sier Ragnhild Tjore. Hun leder et regionkontor med seks og en halv stilling. Tre av de ansatte er kvinner.

Fersk regionsjef

Tjore selv har nylig overtatt som regionsjef etter at forgjenger Andreas Kvamme dro til Oslo som salgsdirektør.

– Jeg hadde jobbet her på prosjektavdelingen et par år allerede, forteller hun. Hun har studert fornybar energi ved NMBU på Ås, men kommer opprinnelig fra Radøy nord for Bergen.

– Jeg har interesse for klima og miljø, har alltid vært opptatt av realfag og liker veldig godt matematikk, forteller hun. Etter studiene arbeidet hun som realfagslærer en stund. – Men jeg trives godt her jeg er. Det er mye som skjer i bransjen og en spennende bransje å være i.

Fersk chat

Bergen har sluttkundesenter med både Facebook-sider og chat inne på nettsidene til Nibe og Toshiba.

– Vi selger gjennom forhandlerne våre, men vi vil jo yte service til sluttkunde, også, sier Christine Kannick, som betjener chatten og svarer på spørsmål. De spenner fra «Hvordan bytter jeg batteri på fjernkontrollen?» til «Hva tenker dere om bergvarmepumpe?» og «Hvordan må jeg gå frem for å få byttet ut oljefyren?».

– I de siste tilfellene sier vi til forhandleren at «denne kunden her trenger en befaring», forteller hun.

Chatten er ny av året, og ABK prøver å få forhandlerne sine til å henvise til den. Ikke minst hvis montøren er ute og står krøkkete til samtidig som kunden ringer, er det greit å ha den avlastningen.

Fersk ansatt

Hanne Midttveit er siste ansatte på kontoret. – Jeg har master i termiske maskiner fra Høgskulen på Vestlandet. Der var det enda mer mannsdominert. Men da jeg tok bachelorgrad i energiteknologi, var vi nesten 50/50, så jeg tror det går den veien, sier hun.

De tre roser miljøet i ABK. – Jeg kom fra Telenor, som er veldig stort, og så har jeg vært i et lite firma i bemanningsbransjen med seks ansatte og hos en forhandler med 15. Telenor er for stort, og de andre ble for små. Her er det akkurat passe, mener Christine Kannick.

Firmaet har folk rundt i hele landet, men passer på å samles og være sosiale slik at terskelen er lav for å kontakte hverandre. Kjønnsfordelingen har de ikke tenkt mye på, men de ser at miljøet vanligvis er bedre med begge kjønn representert.

– Vi synes jo det er kjekt å ha en kvinnelig regionsjef, siden det ikke er noen andre i landet, sier Kannick. – Men først og fremst fordi hun er flink! supplerer Midttveit.

Fersk forståelse

I det daglige merker regionkontoret stor pågang om dagen. For eksempel er det mange som omsider har tatt inn over seg at oljefyren skal ut og at det finnes støtteordninger de kan bruke.

– Det går greit å få levert det vi skal. Det som er kjekt med ABK som bedrift, er at vi har hele spekteret. Alt fra mindre boligpumper til større næringsanlegg, så vi får jobbet med veldig mye forskjellig, sier Ragnhild Tjore.